ساخت‌ و ساز صنعتی هنوز در کشورمان معنا ندارد

گروه مسکن - زهرا غریبشاه: یک کارشناس مسکن معتقد است: اگر سیاست دولت در بخش ساخت مسکن در خود کلانشهرها صورت بگیرد بهتر از شهرهای جدید است. زیرا نبود امکانات کافی در مناطق بیرون از شهر مشکلات بعدی را شامل می‌شود که در این خصوص، دولت باید حتما سیاست خاصی را در نظر بگیرد و به فکر صنعتی شدن ساخت‌وسازها هم باشد.

کامیاربیات ماکو کارشناس مسکن در رابطه با ساخت‌وساز دولتی و با شرایط موجود، ساختن سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی را سخت دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: از طرف بخش دولتی بعید است و معتقدم دولت به‌ راحتی نمی‌تواند به این امر دست پیدا کند، مگر اینکه شرایط دیگر را مدنظر قرار بدهد. دولت با حمایت‌هایی مثل دادن وام و زمین که اقدام مناسب و درستی است کارش را شروع کرد، اما در این قضیه باید کارشناسی دقیق‌تری صورت بگیرد.

به نظر وی ساخت مسکن در بیرون از کلانشهر با توجه به وضعیت موجود نیاز مردم را مرتفع نمی‌کند، باید دید امکانات در آن مناطق برای مردم به صرفه است یا نه که عدم کارشناسی در این امر، دولت را از هدف اصلی که کمک به محرومان و اقشار متوسط جامعه است، دور می‌کند و صرفا ساخت‌وساز در بیرون از شهرها خیلی مفید به نظر نمی‌رسد، بلکه دولت باید در درون کلانشهرها و یا در حاشیه، فکری به‌حال اقشار متوسط جامعه بکند و اگر این اتفاق بیافتد تحول خیلی بزرگی در مسکن روی می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه در گذشته ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی انجام شده گفت: اکنون که قرار است ۲ برابر شود خیلی نادر و سخت به نظر می‌رسد.

وی اضافه کرد: در بخش‌خصوصی، باتوجه به اینکه قیمت مسکن، خواه ناخواه افزایش پیدا کرده است، این بخش را متمایل کرده تا به تولید مسکن انبوه بپردازد، اما هدف‌گیری آنها باید مشخص شود که محرومان هستند یا قشر مرفه در جامعه. دولت می‌تواند تعیین‌کننده این مساله باشد تا بخش‌خصوصی، به هر دو بخش در ساخت مسکن توجه کند.

بیات‌ماکو اظهار کرد: ساختمان‌سازی در کشور ما به روش صنعتی هنوز معنا ندارد و در این زمینه پیشرفتی انجام نشده است.

وی افزود: اهمیتی به مشتری داده نمی‌شود و صرفا به سود در ساخت مسکن فکر می‌کنند و مشتری هم توجه‌ای نمی‌کند که چه مسکنی می‌خواهد و تا زمانی که سازندگان مسکن به فکر سود بیشتر هستند، صنعتی شدن معنایی ندارد. این کارشناس مسکن گفت: زمانی این قضیه مهم می‌شود که مردم به آن بپردازند که این به سطح دانش آنها بستگی دارد. به نظر وی تا موقعی که سود ساختمان‌سازی حداقل به ۳۰ الی ۵۰درصد می‌رسد، کسی به ساخت‌وساز صنعتی کمتر می‌پردازد و همچنان به روش گذشته خانه می‌سازند و در این حالت است که به دنبال متخصص، سرمایه‌گذاری و دانش آن نمی‌روند، ولی اگر سود منطقی باشد این کار صورت می‌گیرد.

وی نظر خود را در مورد وضعیت ساخت‌وساز در بازار مسکن اینگونه ذکر کرد: ساخت‌وساز رونق گرفته و از زمانی ‌که قیمت مسکن گران شد، بخش‌خصوصی در ساخت‌وساز اقدام خود را بیشتر از قبل کرد و اگر سیاست تشویقی دولت بتواند سیاست کنترلی روی بازار مسکن بگذارد، می‌تواند موفق باشد، اما همچنان از دسترس محرومین دور خواهد بود و آنها با افزایش قیمت اصلا قادر به خریدن نیستند.