استاندار تهران اعلام کرد: خیران مسکن ساز پنج هزار مسکن را با همکاری استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها احداث می‌کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر کامران دانشجو اعلام کرد: خیرین مسکن ساز تعهد کردند که ساخت مسکن در ۳۰۰‌هکتار زمین را برعهده بگیرند.

وی افزود: تامین زمین ۲۰۰‌هکتار از این زمین‌ها را استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها متعهد شده‌اند و خیران نیز دو هزار و ۵۰۰‌واحد مسکونی نیز در این زمین‌ها برای محرومان خواهند ساخت.

دانشجو گفت: خیرین مسکن‌ساز برای ساخت این تعداد مسکن، از پرداخت عوارض ساخت معاف خواهند بود.

وی افزود: تهیه طرح جامع مسکن در دولت نهم، جامع‌ترین و کامل‌ترین طرحی است که در سال‌های پس از انقلاب، برای موضوع مسکن تهیه شده است. مهم‌ترین محورهای این طرح نیز تهیه مسکن برای اقشار کم درآمد و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و بهسازی مناطق شهری و بحث حاشیه‌نشین‌ها است.

وی گفت: با اجرای این طرح برای اولین بار در دوره معاصر، دولت به صورت ریشه‌ای به سمت حل مساله مسکن حرکت کرده است و البته حتما نیازمند مشارکت آحاد مردم به ویژه خیران و افراد توانمند است که البته بدون مشارکت جدی مردم و به ویژه نخبگان و دلسوزان، امکان موفقیت محدود می‌شود.

دانشجو افزود: دولت نهم نگاه ویژه‌ای به بازسازی مسکن روستایی دارد و مقرر شده سالانه ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی از دو میلیون واحد مسکونی افراد کم درآمد روستایی بازسازی شود که با دستور رییس‌جمهور، این تعداد به ۳۰۰‌هزار واحد افزایش یافت و برنامه‌ریزی و مطالعه برای افزایش این میزان به ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی در حال انجام است که با این تدبیر، ‌اقدامی ریشه‌ای برای جلوگیری از مهاجرت در روستاها در حال انجام است.

همچنین واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹‌ساله برای حل مشکل مسکن اقشار کم‌درآمد، اقدام جدی دیگری است تا تدریجا قیمت زمین را در ساخت مسکن حذف کرده و زمینه امکان استفاده همه افراد کم‌درآمد و محروم را از زمین و مسکن فراهم کند.

استاندار تهران ادامه داد: در استان تهران نیز مقرر شده است، ۲۳۰‌هزار واحد مسکونی در محدوده شهرهای استان احداث شود که برای این منظور، ستاد هماهنگی مسکن استان مطالعات امکان‌سنجی و استقرار واحدهای مسکونی را انجام داده و زمینه واگذاری اراضی را با همکاری سازمان مسکن و شهرسازی استان، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده است و در شرایط فعلی تعاونی‌های مسکن می‌توانند با معرفی اداره‌کل تعاون و سازمان مسکن و شهرسازی استان نسبت به تشکیل پرونده و دریافت زمین اقدام کنند.