تنها 4درصد از بازسازی بم باقی مانده است

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: از زمان آغاز عملیات بازسازی بم، بنیاد مسکن ۷۰۵میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض به مردم این شهر پرداخت کرده است. عکس: احمد نادری

به گزارش دنیای اقتصاد علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ارائه گزارش عملکرد از فعالیت‌های این بخش در سال اخیر گفت: بازسازی بخش عمده‌ای از خانه‌های مسکونی در بم پایان یافته است.

وی با بیان این که ساخت خانه‌های مسکونی در بم به دو دسته برای خانوارهای اصلی و برای خانوارهای فرعی تقسیم شده است، افزود: با توجه به این امر ۲۲هزار و ۹۰۰ خانوار اصلی شناسایی شده که تاکنون کار بازسازی ۲۱هزار و ۹۵۱ واحد به پایان رسیده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ از تعداد ۲هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی فرعی برای بازسازی، عملیات ساخت، حدود یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی به پایان رسیده است.

تابش اظهار داشت: بعد از سفر رییس جمهور به بم مقرر شد به مستاجرین و مزدوجین فاقد مسکن تسهیلاتی را همانند زلزله‌زدگان اعطا کنند و از آن زمان به بعد برای ۶هزار و ۸۹۰ نفر پرونده تشکیل شد و از این تعداد ۴هزار نفر توسط فرمانداری معرفی شدند و ساخت ۲هزار و ۱۶۸ واحد مسکونی اتمام یافته و بقیه در حال انجام است.

تابش با بیان اینکه بازسازی مساجد و امامزاده‌ها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: تاکنون ساخت ۵۶ مسجد و امامزاده به پایان رسیده است و تعداد قابل توجهی هم بعد از ماه رمضان به بهره‌برداری می‌رسند.

به گفته وی، از ابتدای زمان ساخت‌وساز در بم، تاکنون، مبلغ ۵۴۰میلیارد تومان وام ارزان قیمت با بهره ۴ تا ۵درصدی و ۱۶۵میلیارد تومان پول بلاعوض به مردم این شهر داده‌ایم.

تابش با بیان اینکه ساخت بالغ بر ۹۶درصد واحدهای مسکونی در بم به پایان رسیده اظهار داشت: در نگاه کلی به شهر هنوز ساخت خانه‌های فرعی و اجاره‌ای به پایان نرسیده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ساخت ۶هزار واحد تجاری در بم شروع شده افزود: از این تعداد ساخت ۳هزار واحد به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه آمار واحدهای تجاری قبل از بروز زلزله، ۴هزار واحد بوده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم متمایل به ساخت واحدهای تجاری بیشتری بودند منعی برای آنها نگذاشتیم.

تابش تصریح کرد: علاوه بر این، واحدهای تجاری ساخت بازار اصلی در خیابان مرکزی شهر با زیربنای ۲۱هزار مترمربع در حال انجام توسط بنیاد مسکن است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به لزوم بازسازی ۳۰هزار واحد روستایی زلزله‌زده لرستان گفت: ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی شهری هم در این استان در دستور کار قرار گرفته و در مجموع، بازسازی ۳۰هزار واحد روستایی به اتمام رسیده است.

تابش با اشاره به اینکه ۱۵هزار واحد مسکونی برای تعمیر و نوسازی در برنامه قرار گرفته است، افزود: از این تعداد حدود ۷هزار و ۸۰۰واحد دوباره احداث شده و ۲هزار واحد هم در برنامه مقاوم‌سازی قرار دارند.

به گفته وی، بنیاد مسکن به منظور بازسازی و مقاوم‌سازی لرستان، ۲۶۰میلیارد تومان وام با سود ۵درصد و بازپرداخت ۱۲ساله و ۷۵میلیارد تومان هم کمک بلاعوض پرداخت کرده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت:‌ از ۱۵هزار واحد مسکونی خسارت دیده در زرند و راور، حدود ۱۰هزار واحد برای تعمیر و بازسازی مشخص شده‌اند که از این تعداد ۱۰هزار واحد روستایی و ۵هزار واحد شهری هستند.

به گفته وی، عملیات تعمیر ۸هزار واحد مسکونی به اتمام رسیده است.

تابش خاطرنشان کرد: در جزیره قشم نیز عملیات احداث ۳۵۰۰واحد مسکونی در حال انجام است و عملیات احداث ۳هزار و ۱۱۵واحد به پایان رسیده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به جلسه هیات‌دولت در ۲۳مرداد ماه سال‌جاری گفت:‌ در این جلسه اعتبارات مربوط به بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان تصویب و ابلاغ شده و از ۲۰ روز آینده عملیات بازسازی ۳۰هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده در استان با اعتباری بالغ‌بر ۲۲۰میلیارد تومان وام و ۲۲میلیارد و۵۰۰میلیون تومان کمک بلاعوض برای ۱۵هزار واحد شروع می‌شود.

وی افزود: مطابق این مصوبه برای هر واحد مسکونی شهری ۹میلیون تومان وام، برای روستاها ۷میلیون تومان وام و ۵/۱میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

تابش در تشریح شرایط بازپرداخت وام اظهار داشت: بازپرداخت وام ۱۲ساله با سود ۵درصد بوده و پرداخت اقساط هم از ۲سال بعد از شروع عملیات ساخت آغاز می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص مراحل بیمه ساختمان‌های آسیب‌ده اظهار داشت: انجام بیمه از بم شروع شد و خوشبختانه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و تاکنون ۲۲هزار و ۱۳۶واحد مسکونی شهری و ۲۴هزار واحد مسکونی روستایی در بم برای مدت ۱۰سال بیمه شده‌اند.

تابش با بیان اینکه مراحل صدور بیمه‌نامه در حال انجام است افزود: کل سرمایه بیمه برای واحدهای مسکونی روستایی ۱۵۰میلیارد تومان و برای واحدهای مسکونی شهری ۳۴۳میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: حق بیمه پرداختی بنیاد مسکن در مجموع، ۴میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان بوده که از این میزان، مبلغ ۳میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان توسط دولت پرداخت شد و یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان هم از حساب ۱۰۰ امام (ره) پرداخت شد.تابش خاطرنشان کرد: حداکثر سقف پوشش بیمه برای مسکن شهری ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان و برای مسکن روستایی ۶میلیون تومان است.

پذیره‌نویسی بیمه میهن از ماه آینده

رییس بنیاد مسکن بااشاره به تصویب بیمه جدید توسط وزارت اقتصاد و دارایی با عنوان شرکت بیمه میهن افزود: پذیره‌نویسی این شرکت از یک ماه آینده آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: ۶۰ درصد از اعتبار بیمه میهن توسط سه ارگان بنیاد مسکن، سازمان تامین اجتماعی و آستان قدس رضوی تامین می‌شود و ۴۰درصد هم به صورت پذیره‌نویسی واگذار می‌شود.

تابش تصریح کرد: بیمه میهن در تمام فعالیت‌های اقتصادی به طور عام حضور دارد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخصوص طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی اظهار داشت: برای اجرای این طرح در ۲مرحله و برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی روستایی وام دادیم. به این صورت که در نوبت اول برای ۲۰۰هزار واحد نخستین، ۵میلیون تومان وام و در نوبت دوم برای ۲۰۰هزار واحد بعدی ۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان وام اعطا شد.

تابش با بیان اینکه برای ۲۰۰هزار واحد ابتدایی با متقاضیان قرارداد عقد شده افزود: با ۱۵۰هزار نفر از مشمولین مرحله دوم هم قرارداد منعقد شده است.

به گفته تابش، ظرف یک ماه آینده ۳۰۰هزار واحد مسکونی که باید در طرح جامع بهسازی روستایی احداث شوند، با سقف وام ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای هر واحد به بانک‌ها معرفی می‌شود.

به گفته وی، اعتبار در نظر گرفته شده در سال‌جاری برای اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ۲هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۳میلیون و ۷۰۰هزار واحد مسکونی روستایی مشمول طرح جامع بهسازی و نوسازی هستند، افزود: در صورتی که ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی هم در سال‌جاری بهسازی شوند، در مجموع ۷۰۰هزار واحد مسکونی طی یکسال اخیر بهسازی شده‌اند و مطابق برنامه باید در ۲ برنامه چهارم و پنجم توسعه بهسازی تمام واحدهای مسکونی روستایی به پایان برسد.

برنامه‌های بنیاد در هفته دولت

به گفته تابش، در هفته دولت ۴۵هزار و ۴۷۹ واحد مسکونی روستایی که احداث شده به بهره‌برداری می‌رسند.رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه در طول هفته دولت اجرای طرح‌ هادی در ۴۵۶ روستا اتمام می‌شود، گفت: اعتبار هزینه شده برای این منظور بالغ بر ۵۰میلیارد تومان است و در حال حاضر با اعتباری بالغ بر ۱۳۵میلیارد تومان در سال‌جاری در حال انجام طرح‌ هادی هستیم.

رییس بنیاد مسکن در خصوص مراحل تهیه طرح هادی گفت: از ۲۱هزار روستای بالای ۵۰ خانوار، برای ۱۶هزار و ۵۰۰ روستا طرح هادی تهیه شده است و هم اکنون هم مشغول تهیه طرح هادی برای ۲هزار واحد روستایی هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح هادی در روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود، اظهار داشت: از ۱۱هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۱۰۰ خانوار برای ۷هزار و ۶۰۰روستا طرح‌ هادی تهیه شده است.

تابش در ادامه با اشاره به تشکیل هیاتی به نام خیرین مسکن‌ساز در هر استان مرکب از استاندار، امام جمعه، رییس شورای شهر استان و شهردار استان افزود: هدف از تشکیل این انجمن ساخت مسکن برای اقشاری است که به هیچ عنوان امکان تهیه مسکن برایشان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از ابتدای تشکیل این انجمن، اعضای انجمن متعهد به ساخت بیش از ۱۵هزار واحد مسکونی شده‌اند.وی افزود: با توجه به اینکه انجمن سال اول تشکیل را می‌گذراند، ۱۰میلیارد تومان کمک بلاعوض توسط بنیاد مسکن به این انجمن پرداخت می‌شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: با مشارکت صورت گرفته بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت تاکنون برای یک‌میلیون و ۳۲۸هزار واحد مسکونی روستایی، سند صادر شده است و در صورتی که اگر سالی ۳۰۰هزار سند صادر شود، طی چند سال آینده سنددار کردن واحد‌های مسکونی روستایی به پایان می‌رسد و برای سنددار ‌کردن آنها محدودیت نداریم.