۱۷شهریور ماه امسال با همکاری وزارت خانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسکن و شهرسازی، شهرداری تهران، انجمن انبوه‌سازان و انجمن شرکت‌های اینترنتی همایش ملی ساختمان‌های هوشمند (BMS) در باشگاه وزارت کار برپا خواهد شد. به گزارش خبرگزاری موج، مجری همایش ملی ساختمان‌های هوشمند با اعلام این خبر، مصرف صحیح و بهینه انرژی، ایجاد شهر الکترونیکی و استفاده از ساختمان‌های هوشمند، افزایش ضریب نظام‌های کنترلی ساختمان و معرفی فناوری‌های جدید در ساخت و توسعه ساختمان‌های هوشمند را از جمله مهم‌ترین اهداف این سیمنار اعلام کرد.

مجید طلیمی در ادامه با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی، حفاظت و صرفه‌جویی در انرژی از وظایف اصلی در برابر این نعمت خدادادی است، افزود: اگرچه روش‌های سنتی در صرفه‌جویی انرژی همچنان کارآمد است، اما با رشد فناوری‌های نوین، شکل‌های جدید از صرفه‌جویی هوشمند رخ می‌نماید که دانش و فناوری را نه تنها در اصل مصرف، بلکه برای صرفه‌جویی در آن نیز در اختیار می‌گذارد.

وی با توجه به اینکه طراحی محیط برای ساختمان‌های مختلف تابع روش‌های پیچیده‌ای است که با استفاده از نظارت و خودکارسازی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: صعود قیمت نفت و محصولات آن در اوایل دهه ۷۰میلادی نظام‌های هوشمند را در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی سوق داد، در حالی که تا قبل از آن فقط به سهولت کاربرد و انعطاف کاربری توجه می‌شد.

مجری همایش ساختمان‌های هوشمند تصریح کرد: نظام مدیریت هوشمند ساختمان با به‌کارگیری از آخرین فناوری‌ها در صدد است که شرایطی ایده‌آل همراه با مصرف بهینه انرژی در ساختمان‌ها را پدید آورد.

طلیمی ادامه داد: نظام مدیریت هوشمند، با نظارت بر بخش‌های مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب ضمن ارائه خدمات همزمان، موجب بهینه‌سازی مصرف انرژی، ارتقای سطح کارایی و بهره‌وری دستگاه‌ها و امکانات موجود در داخل ساختمان

می‌شود. وی متذکر شد: آمارهای به‌دست آمده از پروژه‌های اجرا شده براساس ساختار نظام مدیریت هوشمند ساختمان نشان می‌دهد که به‌طور میانگین حدود ۲۵ تا ۳۰‌درصد کاهش مصرف انرژی وجود داشته است و بازگشت هزینه ساخت نظام مدیریت هوشمند

ساختمان طی مدت ۵/۲ تا سه سال امکان‌پذیر است.