اهداف طرح جامع مسکن با همکاری سازمان‌ها میسر می‌شود

تحقق اهداف طرح جامع مسکن منوط به همکاری وزارت مسکن، کمیسیون عمران مجلس، بانک‌ها و سازمان نظام مهندسی است و چنانچه این همکاری وجود نداشته باشد، رسیدن به سقف تولید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال امکان نخواهدداشت. «علی انوش» یکی از انبوه سازان فعال در استان اصفهان در گفت‌وگو با جامع نیوز اظهار داشت: در صورتی که زمینه همکاری ارگان‌های مسوول فراهم نشود، اهداف طرح جامع مسکن محقق نخواهد شد.

وی گفت: برای افزایش قدرت خرید جوانان، دولت باید اجاره به شرط تملیک را محقق کند و در تدوین ضابطه‌های آن از تجربیات کشورهای اروپایی بهره گیرد تا از طریق اعطای تسهیلات به انبوه‌سازان به رونق ساخت‌وساز کمک کند. انوش افزود: متاسفانه بانک‌ها نسبت به پیشرفت فیزیکی پروژه وام می‌دهند و هیچ تسهیلاتی را برای خرید زمین در نظر نمی‌گیرند در حالی‌که بیش از ۳۰درصد قیمت ساخت واحدهای مسکونی مربوط به قیمت زمین است.

وی همچنین درباره علت استقبال کم مردم از شهرک‌های اقماری خاطر نشان کرد: پایین بودن سطح خدمات اجتماعی،‌ رفاهی و درمانی در شهرک‌های اقماری و همچنین نبود سامانه حمل و نقل مناسب به شهرهای اطراف، علل عمده استقبال کم مردم از این شهرک‌ها است.

این انبوه‌ساز مسکن در رابطه با افزایش قیمت مسکن گفت: متاسفانه هر سال شهرداری‌ها و سازمان‌های بیمه نرخ خدمات خود را افزایش می‌دهند و حتی سازمان نظام مهندسی نیز هزینه نظارت را سال به سال افزایش می‌دهد. علاوه بر این عوامل، افزایش قیمت مصالح از عوامل موثر بر افزایش نهایی قیمت مسکن است.

این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: تا پایان سال در استان اصفهان ۲۰ تا ۲۵هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری می‌رسد در حالی‌که ظرفیت انبوه‌سازی در این استان ۱۰۰هزار واحد است.