رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: مقاوم‌سازی ساختمان‌ در کشور فاقد مجری ذی‌صلاح است. قاسم حیدری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان آنکه در کشور به لحاظ مقاوم‌سازی ساختمان با مشکل مواجه هستیم، گفت: در امر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به ویژه در رابطه با مقاوم‌سازی مدارس غیرمستحکم، فاقد مجری ذی‌صلاح در کشور هستیم به ‌طوری که در مطالعه و اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی متولی مشخصی وجود ندارد.

وی افزود: درخصوص مقاوم‌سازی ساختمان دستورالعمل مفصلی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله ابلاغ شده که البته در اجرا از سوی دست‌اندرکاران، با گله‌مندی به لحاظ وجود پیچیدگی در این دستور‌العمل‌ها، همراه است.

حیدری‌نژاد اظهار داشت: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان متولی تدوین مقررات ملی ساختمان از جمله آیین‌نامه ۲۸۰۰ و مباحث مربوط به انرژی فعالیت می‌کند. به گونه‌ای که نتایج پروژه تحقیقاتی را به جامعه ساخت‌وساز کشور به منظور ارتقای کیفی پروژه ساختمانی، عرضه می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه با توجه به کمبودها در امر احداث ساختمان، پروژه از سوی این مرکز تعریف می‌شود، افزود: براساس سفارش وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن و نیز شرکت‌ها و موسسات دولتی، طبق قرارداد کار تحقیقاتی از سوی مرکز انجام وجهت اجرا به متقاضیان امر ارائه می‌شود.

وی در رابطه با رعایت استاندارد ۲۸۰۰ (آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله)، عنوان کرد: به‌رغم وجود این آیین‌نامه از سال ۱۳۴۱ در کشور اجرای آن به صورت جدی پس از وقوع زلزله رودبار و منجیل مطرح شد و در حال حاضر تخلف از اجرای آن با پیگرد قانونی همراه است.

حیدری‌نژاد با تاکید بر انجام کیفی پروژه‌ها از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، بیان کرد: این مرکز براساس نیاز کشور در رعایت کردن پروژه‌هایی همچون مقاوم‌سازی ساختمان و یا نظارت کیفی مصالح ساختمانی، به تعریف و انجام این گونه پروژه‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به گردآوری اطلاعات سیستم‌های ساختمانی موجود در دنیا توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، تصریح کرد: از سال گذشته با انجام مطالعات میدانی و با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن به گردآوری اطلاعات مربوط به کلیه سیستم‌های ساختمانی موجود در دنیا پرداخته‌ایم، به طوری که هم‌اکنون حدود ۳۰ سیستم شاخص که با امر ساختمان‌سازی کشورمان مطابقت دارد، استخراج و در مرحله مطالعاتی قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بیان کرد: از آنجایی که تولید صنعتی ساختمان در کشور عملا وجود ندارد، لذا با استخراج سیستم‌های شاخص ساختمانی منطبق با ساخت‌وساز در داخل، می‌توانیم به این امر دست پیدا کنیم. به طوری که از ۳۰ شاخص مذکور اگر حتی ۵ شاخص نیز به دست آید این شاخص‌ها به عنوان تولید صنعتی شناخته می‌شوند.

وی با بیان آنکه تعمیرات سازه‌های بتنی و تقویت این سازه‌ها با به‌کارگیری الیاف فایبر پلیمر در ساختمان‌ها و به ویژه پل‌ها انجام می‌شود، افزود: این الیاف دارای جنبه استراتژیک هستند که به دلیل مقاومت بالا در سازه‌هایی که در معرض آسیب دیدن قرار گرفته‌اند به‌کار گرفته می‌شوند.

حیدری‌نژاد افزود: درحال حاضر بیش از ۵۰درصد کارخانه‌های بتن آماده در استان تهران دارای استاندارد اجباری هستند، این در حالی است که شاید فرهنگ استفاده از بتن آماده در کشور طی ۳۰ سال آتی نهادینه شود.