طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله برای تهران کارگشا نیست و اگر می‌خواهیم مشکل مسکن مردم را حل کنیم، با کوچ دادن مردم ساکن در پایتخت به حاشیه شهر این کار ممکن نمی‌شود. منوچهر اشتری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه استان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله ابراز عقیده کرد و گفت: اگر می‌خواهیم مشکل مسکن در تهران حل شود، نمی‌توان با کوچ دادن مردمی‌ که ساکن در پایتخت هستند، این مشکل را حل کرد.

وی ادامه داد: طرح واگذاری زمین‌های اجاره ۹۹ ساله برای تهران کارگشا نیست، زیرا مردم بومی تهران به سادگی در شهر‌های حاشیه ساکن نمی‌شوند.

اشتری تصریح کرد: در حال حاضر، زمین بخش کوچکی از هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی در شهر‌های زیر ۱۵۰هزار نفر را شامل می‌شود. در مورد خانه‌های اجاره به شرط تملیک هم، دولت زمانی آن را به اجرا درآورد ولی بعد از مدتی به دلیل بالا بودن هزینه ساخت از ادامه اجرای طرح خودداری کرد، زیرا ساخت هر واحد مسکونی با در نظر گرفتن موضوع تهیه زمین و تامین مصالح ساختمانی به هزینه‌کرد بالایی نیاز داشت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن سپاه تهران، درباره تعدیل قیمت مسکن اظهار کرد: طبیعی است که باید تسهیلات و امکاناتی را فراهم کنیم که ساخت مسکن ارزان تمام شود و انبوه‌سازان تعاونی و خصوصی در این زمینه وارد عمل شوند. به عنوان نمونه اگر امروز شهرداری‌های مناطق اعلام کنند که در یک منطقه یا محدوده خاص جواز نمی‌دهند، بلافاصله قیمت مسکن بالا می‌رود در حالی که شهرداری‌ها نباید در این قضیه به این طریق وارد شوند و به افزایش قیمت مسکن دامن بزنند، بلکه با تدبیر و برنامه‌ریزی هوشمندانه اقدام و تصمیم‌گیری کنند.

اشتری نحوه اعطای تسهیلات بانک مسکن را مورد انتقاد قرار داد و افزود: نحوه ارائه و اعطای وام مسکن، خود زمینه‌ساز گرانی مسکن در بازار شده است، در صورتی که از دولت انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌ها با درایت بیشتری عمل کند تا هم جلوی فروش وام‌های مسکن را بگیرد و هم این وام‌ها صرف ساخت مسکن در کشور شود. وی اضافه کرد: دولت باید طرح‌ها و روش‌هایی را در پیش بگیرد که جو روانی جامعه را تشدید نکند و به جای بالا بردن قیمت مسکن و بی‌ثباتی در بازار، کاهش قیمت مسکن و اجاره بها را سبب شود.

اشتری با تاکید بر اینکه از سال ۸۴ تاکنون قیمت مسکن از ۱۰۰درصد تا ۱۵۰درصد افزایش داشته است، ریشه‌یابی عوامل زمینه‌ساز رشد قیمت در بخش مسکن را خواستار شد و خاطرنشان کرد: اگر قیمت مسکن در تهران مهار نشود، اثرات زیان‌بار خود را در شهر‌های دیگر کشور به جا خواهد گذاشت.