تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار واحد مسکونی طی دو سال و اعطای بیش از ۷۴هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن از نتایج سیاستگذاری‌ها و اقدامات وزارت مسکن و شهرسازی در دولت نهم بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ میزان تولید واحدهای مسکونی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ برابر یک میلیون و ۳۱۶هزار واحد بوده که از این تعداد ۵۰۰هزار واحد مسکونی در سال ۸۴ و ۸۱۶هزار واحد در سال ۸۵ به بهره‌برداری رسیده است. کل تسهیلات اعطایی بانک مسکن در این دو سال معادل ۷۴هزار و ۱۵میلیارد ریال بود که از این مبلغ نیز، ۲۷هزار و ۴۴میلیارد ریال مربوط به سال ۸۴ و ۴۷هزار و ۱۱۰میلیارد ریال مربوط به سال ۸۵ است.

این درحالی است که ۱۷هزار و۷۴۰ واحد مسکونی هم طی این مدت تکمیل و در قالب طرح مسکن استیجاری واگذار شده است.

وزارت مسکن و شهرسازی از ابتدای فعالیت دولت نهم پروژه‌های ساختمانی متعددی را در سطوح ملی و استانی در دست اجرا داشته که تاکنون تعدادی از آنها تکمیل و تحویل گردیده است. ۱۷۱ پروژه ملی بازیربنای بیش از چهار میلیون و ۴۵۰ مترمربع شامل ۹۷ پروژه بیمارستانی، ۱۳ پروژه اداری، ۴۰ پروژه در بازسازی بم و تعدادی پروژه‌های دانشگاهی، ورزشی، توانبخشی، ویژه و متفرقه در دست اجرا است که بخشی از آنها تاکنون آماده و تحویل گردیده است. همچنین ۱۷۷۱ پروژه ساختمانی استانی با زیربنای بیش از یک میلیون و ۶۳۲هزار مترمربع شامل ۲۲ پروژه درمانی، ۳۴۴ پروژه فرهنگی و هنری، ۱۳۴ پروژه ورزشی، ۱۰۴ پروژه عمرانی و تاسیسات شهری، ۶۱۸ پروژه خانه سازمانی و ده‌ها پروژه دانشگاهی، توانبخشی، مدرسه‌سازی، نظامی و متفرقه در دست اجرا می‌باشد.

از ابتدای فعالیت دولت نهم تعداد ۱۱۳هزارو۶۵۸ واحد مسکونی در شهرهای جدید تکمیل شده و بیش از ۲۹۳هزار نفر در آنها اسکان یافته اند و ۱۱۱هزارو۳۳۰ واحد مسکونی دیگر نیز در این شهرها در دست احداث می‌باشد.

طی این دو سال ۴۶هزار و ۲۶۸ واحد مسکونی و تجاری خسارت‌دیده اعم از شهری و روستایی در بم بازسازی گردیده و مابقی آنها نیز در مراحل مختلف ساخت هستند.

وزارت مسکن و شهرسازی در دوره فعالیت دولت نهم مقررات زیربنایی متعددی را در زمینه شهرسازی، ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تجاری و نوسازی بافت‌های فرسوده و خانه‌های روستایی تدوین کرده و به تصویب مجلس شورای اسلامی یا هیات وزیران رسانده است که جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده‌اند.

همچنین هزاران هکتار زمین به منظور ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی تملک و آماده‌سازی و به متقاضیان واگذار شده است. در حال حاضر فعالیت‌های آماده‌سازی زمین به صورت مشارکت یا با سرمایه سازمان مسکن در مورد ۲۱هزار و ۳۱۳ هکتار زمین خاتمه یافته و در مورد ۱۱۹ پروژه با مساحت ۸۸هزار و ۳۳۵ هکتار فعال می‌باشد. تنها در سال ۱۳۸۵ به همین منظور بیش از ۳۵۵میلیون متر مربع از اراضی موات و ملی تملک گردیده است و طی دو سال عمر دولت نهم ۲۱هزار و ۸۳۳ قطعه زمین مسکونی و غیرمسکونی به مساحت بیش از ۴۴میلیون مترمربع به متقاضیان واگذار شده است. در این مدت بیش از یک میلیارد ریال حقوق مالکانه معوقه اشخاص در قالب ریالی و یا زمین به آنان پرداخت گردیده است.

علاوه بر این، اقدامات مطالعاتی و نظارتی وزارت مسکن و شهرسازی در دولت نهم برای بهبود کیفیت مصالح و افزایش استحکام ساختمان‌ها به ده‌ها مورد بالغ می‌شود که تاسیس یا توسعه آزمایشگاه‌های عایق‌های حرارتی، شیشه‌های دوجداره، اتاق دومحیطی، آتش و پلیمر، برگزاری ۱۲۸ دوره آموزشی برای ۶۶۰۰ نفر از مهندسان کشور و تهیه و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوط به استاندارد مقاومت ساختمان در برابر زلزله، از جمله آنها به‌شمار می‌رود.