قیمت زمین و مسکن در شهرکرد کاهش یافت

رییس سازمان مسکن و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری گفت: با آغاز واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن در شهرکرد قیمت زمین ومسکن در این شهر کاهش یافت. «اصغر مجیدی» در گفت‌وگو با ایرنا بدون اشاره به درصد کاهش قیمت مسکن در شهرکرد افزود: در چند سال گذشته قیمت زمین و مسکن درشهرکرد به صورت بی‌رویه درحال افزایش بود که این امر موجب نارضایتی مردم شده بود.

وی گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان سه‌هزار و ۵۰۰نامه در خصوص مشکلات مسکن توسط مردم نوشته شد.

صاحب یک بنگاه معاملات مسکن در شهرکرد گفت: از دو ماه پیش، خرید و فروش زمین در شهرکرد راکد شد و برخی فروشندگان حاضر به فروش ملک خود با قیمت پایین‌تر شده‌اند.

«ناصر طاهرپور» افزود: قیمت‌ها توسط فروشندگان تعیین می‌شود وکسی در این شهر مسوول نرخ‌گذاری زمین و مسکن نیست.

به اعتقاد وی، قیمت زمین و مسکن در شهری با این امکانات خیلی بالا است.

وی گفت: در برخی نقاط حاشیه‌ای شهرکرد زمین مترمربعی ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود در صورتی که در شهر همجوار اصفهان با این قیمت می‌توان در نقاط نسبتا برخوردار زمین خرید کرد.

صاحب یک بنگاه معاملات مسکن شهرکرد نیز می‌گوید: بدلیل نبود مشتری رکود بر بازار مسکن این شهر حاکم است و برخی منتظر تصمیم دولت در واگذاری زمین به مردم هستند.

«رضا اسدی» افزود: واگذاری زمین از سوی دولت قطعا بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد و اگر این امر تداوم یابد، قیمت زمین در این شهر کوچک به واقعیت نزدیکتر می‌شود.

یک صاحب بنگاه معاملات مسکن در خیابان سعدی شهرکرد نیز گفت: در حال حاضر قیمت‌ها کاهش چشم‌گیری نداشته و تنها بازار خرید و فروش که قبلا خیلی داغ بود به سردی گراییده است و باید منتظر آینده بود.

کارشناسان مسکن در شهرکرد دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در این شهر را در چند سال اخیر ورود دلالان به این بخش و تعداد زیاد بنگاه‌های معاملات مسکن بیان می‌کنند.

هم‌اکنون قیمت زمین و مسکن در برخی نقاط حاشیه‌ای شهرکرد از مناطق نسبتا برخوردار شهرهای بزرگ نیز بیشتر است.

افزایش قیمت زمین و مسکن موجب بالا رفتن میزان اجاره‌بها منازل در این شهر کوچک شده است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان گفت: با برنامه‌های دولت نهم و به‌منظور جلوگیری از افزایش قیمت مسکن، امسال تاکنون زمین موردنیاز برای ساخت یک‌هزار و ۲۰۰واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد واگذار شده است.

به گفته وی همچنین کار آماده‌سازی زمین موردنیاز برای ساخت یکهزار و ۸۰۰ واحد مسکونی با شرایط واگذاری زمین ۹۹ساله و پرداخت تسهیلات بانکی مناسب در دست انجام است که به زودی به متقاضیان واگذار می‌شود. وی گفت: به افراد واجد شرایط دریافت این واحدهای مسکونی ۱۴۰میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با ادامه واگذاری زمین به مردم، باز هم شاهد کاهش قیمت زمین و مسکن در این شهر باشیم. وی همچنین گفت: مسکن و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری در امر واگذاری زمین به تعاونی‌های مسکن رتبه برتر کشور را کسب کرده است.

مدیرکل تعاون چهارمحال‌و‌بختیاری نیز گفته است:از زمان اجرای طرح تامین مسکن افراد کم‌درآمد در استان بیش از ۲۰هزار متقاضی در شرکت تعاونی مسکن کارمندی، کارگری و محله‌ای ثبت نام کرده‌اند.

«بهرام عزیزی» افزود: هم اکنون ۱۶۰شرکت تعاونی مسکن محله‌ای، کارمندی و کارگری در استان تشکیل شده است و بیشترین متقاضیان با ۱۱هزار نفر در تعاونی‌های محله‌ای عضو هستند. وی گفت:درمرحله نخست واگذاری زمین ۹۹ساله به شرط تملیک در استان، ۱۴هزار نفر واجد شرایط به مسکن و شهرسازی استان معرفی شدند که تاکنون سوابق چهار‌هزار نفر از این تعداد شناسایی شده است.