چگونه ساختمانی عایق در برابر اتلاف انرژی بسازیم

گروه مسکن- با توجه به سهم بالای مصرف انرژی در ساختمان‌ها و نیز ضرورت بهینه سازی مصرف سوخت در این بخش، با به کارگیری روش‌های مهندسی و نوین مانند طراحی صحیح و علمی‌ساختمان می‌توان مصارف انرژی را به میزان قابل ملاحظه‌ای در ساختمان‌ها کاهش داد. به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی طراحی اصولی ساختمان به شما کمک می‌کند که در هزینه‌های انرژی به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی کنید و در تابستان و زمستان دمای مطلوبی در منزل احساس کنید.

همچنین منابع محیط زیستی نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای با کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای حفاظت می‌شوند.

طراحی ساختمان با توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی از نور و گرمای خورشید کمک می‌گیرد و با این خصیصه منزل شما را در تابستان خنک و در زمستان گرم و روشن نگه می‌دارد.

مصالح ساختمانی:

اصول علمی‌و نیز تجربیات گذشته نشان می‌دهد در دیوار‌ها و کف معمولا دیوارهای آجری و کف موزائیک یا سنگ می‌توانند دمای خانه را ثابت نگه دارند. این حالت برای ساختمان‌هایی که پنجره‌های جنوبی دارند، بسیار بهتر است.

مصالح سبک مانند دیوارهای چوبی و پلاستیکی (مصالح پیش ساخته) فرصت گرم و سرد شدن سریعتری را به اتاق‌ها می‌دهند. این ویژگی برای مکان‌هایی که بعضی اوقات استفاده می‌شود، مناسب است.

در این صورت اگر داخل ساختمان خوب عایق کاری شده باشد، مصالحی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شود، نقش چندانی بر مصرف انرژی ندارند، البته به غیر از نماهای سنگی.

طراحی داخلی ساختمان و محل قرارگیری اتاق‌ها:

قسمت‌هایی از منزل مانند اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن که زیاد از آنها استفاده می‌کنید را در قسمت جنوبی ساختمان قرار دهید.

اگر فضای کافی برای تمام موارد بالا وجود نداشت، اتاق نشیمن را حتما در جنوب ساختمان قرار دهید.

همچنین پیشنهاد می‌شود فضای داخل ساختمان را با توجه به استفاده مشابه از آنها طبقه بندی کنید و آنها را با درهای داخلی پیش ساخته از هم جدا کنید. سعی کنید تا آنجا که امکان دارد فضای قسمت نشیمن کوچک‌تر باشد و همچنین سقف آن را کوتاه‌تر بسازید، بهتر است ارتفاع سقف در این قسمت حدود ۷/۲ متر باشد. این کار به منظور کاهش مصرف سوخت ویژه گرمایش، پیشنهاد می‌شود.

اندازه و محل قرارگیری پنجره‌ها:

اندازه و محل قرارگیری پنجره‌ها باید با توجه به محل قرارگیری زمین ساختمان و نوع مصالح ساختمانی، طراحی و نصب شوند.

سرمایش مناسب در تابستان نیز با استفاده از پنجره‌های بازشو قابل حصول است. استفاده از سایه بان نیز در مقابل پنجره

پیشنهاد می‌شود.

محافظت از پنجره‌ها محافظت زمستانی

می‌توان با رعایت مواردی نظیر استفاده از پنجره‌های دو جداره و درزبندی پنجره‌ها از هدر رفتن انرژی در ساختمان جلوگیری کرد زیرا پنجره‌های معمولی به نسبت پنجره‌های دو جداره و پنجره‌های درزبندی شده تا ۱۰ برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند.

سایه‌بان تابستانی

سایه‌بان‌های خارجی تجهیزاتی هستند که می‌توانند منزل شما را در تابستان خنک نگه دارند. بهتر است پنجره‌های جنوب غربی و شرقی نسبت به آفتاب تابستانی با سایه‌بان‌ها تجهیز شوند.

با استفاده از اینگونه سایه‌بان‌ها علاوه بر اینکه در زمستان‌ها از نور خورشید استفاده می‌شود، در تابستان نیز فضای داخل منزل خنک می‌شود.

عایق‌کاری

عایق‌کاری کاراترین تکنیک به منظور استفاده هوشمندانه انرژی است. یک منزل عایق‌کاری شده، در زمستان دما را ۵ درجه گرمتر و در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر نگه می‌دارد. بنابراین توصیه می‌شود تمام سقف‌ها، دیوارها و کف منزلتان را عایق بندی کنید.

سیستم‌های گرمایشی

طبقه‌بندی کردن قسمت‌های مختلف منزل و استفاده از بخاری‌های کم مصرف (راندمان بالا) بهترین و راحت‌ترین راه بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

منافذ هوا و کنترل نفوذ هوا

تمامی ‌منافذ هوا را در منازل درزگیری کنید و از همین طریق هزینه‌های گرمایش و سرمایش را تا ۲۰درصد کاهش دهید.

آب گرم

با درست مصرف کردن انرژی در بخش گرمایش آب به میزان قابل ملاحظه‌ای مصرف انرژی در این بخش کاهش می‌یابد.

سیستم گرمایش آب را تا حد امکان به آشپزخانه، دستشویی و حمام منزل خود نزدیک کنید.

روشنایی

از روشنایی طبیعی کمال استفاده را ببرید. (خصوصا از پنجره‌های جنوبی) رنگ‌آمیزی روشن دیوار‌ها و سقف نیز بسیار به این امر کمک می‌کند.در فضای اتاق نشیمن از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنید.برای هر لامپ از کلیدهای جداگانه استفاده کنید.

فضاسازی اطراف ساختمان

استفاده از درخت‌های بلند در فضای اطراف ساختمان اجازه استفاده از نور خورشید در زمستان و سایه در تابستان را به شما می‌دهند.

در پایان باید گفت در شرایطی که بخش ساختمان در مصرف انرژی کشور سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، لذا بهینه‌سازی مصرف سوخت در این بخش بسیار منطقی و ضروری است. ضمن اینکه بهبود روش‌های بهینه‌سازی انرژی در ساختمان به شما کمک می‌کند که در هزینه‌های انرژی خود، کاهش قابل ملاحظه‌ای ایجاد کنید.