اجرای مقررات ملی ساختمان به تعامل سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیازمند است

گروه مسکن - سمیه فراهانی: اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند همکاری و تعامل بخش‌های مختلف است که به دلیل عدم توانایی ما در اجرای یک کار تیمی و گروهی اجرای آن با مشکل مواجه شده است. رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان این مطالب گفت، مقررات ملی ساختمان به فرایند کلی ساخت‌وساز می‌پردازد و در تمام مواد و تبصره‌های آن روند ساخت‌وساز پیش‌بینی شده است.

حمزه شکیب با اشاره به اینکه ما در زمینه وضع قوانین مشکل نداریم، گفت: شناسنامه فنی هم که سال گذشته به تصویب شورای شهر رسید، برگرفته از مقررات ملی ساختمان است، اما در زمینه اجرا با مشکل اصلی روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که زمینه اجرای آن فراهم نیست و نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد تا زمانی که تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان به اصل بقای سازمان در اجرای قوانین و مقررات توجه دارند، نمی‌توان انتظار داشت تا قوانین و مقررات مصوب مجلس و شورا که نیازمند تعامل و همکاری بین بخشی است، اجرا شود. متاسفانه مسوولان ما زمانی‌که در شهرداری انجام وظیفه می‌کنند، نگاه شهرداریچی به مساله دارند و زمانی‌که به وزارت مسکن و شهرسازی می‌روند، منافع آن وزارتخانه را در نظر می‌گیرند، در صورتی که اجرای مقررات ملی ساختمان نیازمند فکر و عمل ملی مسوولان است.

حمزه شکیب افزود: ما از نظر مقررات ملی ساختمان یکی از بهترین قوانین و مقررات در زمینه ساختمان را وضع کرده‌ایم و اگر خلاء‌هایی وجود داشته باشد، خلاء‌های آن جزئی است.

وی با اشاره به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که در مقررات ملی پیش‌بینی شده است، گفت: موضوع مقاوم‌سازی از دو منظر مقاوم‌سازی ساخت‌وسازهای جدید و مقاوم‌سازی ساختمان موجود قابل بررسی است. حمزه شکیب به هزینه مقاوم‌سازی ساخت‌وسازهای کنونی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد تمام ساختمان‌هایی که در شرایط کنونی ساخته می‌شوند در برابر زلزله مقاوم شوند، حداکثر تفاوت قیمت ۱۰درصد است و علت این مساله کاملا روشن است، زیرا مقاومت ساختمان به اسکلت آن بازمی‌گردد، در حالی که تنها ۴۰درصد از هزینه‌های تمام شده واحد مسکونی مربوط به اسکلت ساختمان است. پس این مساله که احداث واحدهای مسکونی مقاوم، هزینه تمام شده ساختمان را افزایش می‌دهد و باعث گرانی مسکن می‌شود، نادرست است.

وی تاکید کرد: مقاوم‌سازی ساختمان به معنای صرف هزینه و مصالح زیاد در واحد مسکونی نیست، بلکه با کاربرد مصالح ساختمانی درست می‌توان واحد مسکونی مقاومی را احداث کرد و سازندگان ساختمانی متوجه باشند که باید مصالح ساختمانی را بهینه مصرف کنند تا هم از نظر ایمنی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

عضو شورای شهر افزود: کسی که اقدام به خرید واحد مسکونی می‌کند، اگر بداند که آن واحد مسکونی مقاوم است اقدام به خرید واحد مسکونی غیرمقاوم نمی‌کند و تمایل دارد در مسکنی مقاوم با آرامش خاطر زندگی کند.

وی به مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود اشاره کرد و افزود: مقاوم سازی ساختمان‌های موجود بحث نوینی است که به‌تازگی در میان تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان مطرح شده است. حمزه شکیب گفت: به قول شهردار تهران تمام فعالیت‌هایی که ما در زمینه بافت فرسوده انجام می‌دهیم، تنها جوابگوی ۲درصد از بافت فرسوده تهران است که به دلیل استفاده از مصالح نادرست و نیروی انسانی غیرمتخصص در کارگاه‌های ساختمانی، عمر سازه کاهش پیدا کرده است و هر روز بر میزان بافت فرسوده شهر افزوده می‌شود.

وی تاکید کرد: مقابله با بافت فرسوده عزم ملی می‌خواهد و نیازمند تعامل و همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی است که در جهت ایجاد مدیریت واحد شهری گام برمی‌دارند.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر افزود: برای ترغیب ساکنین بافت فرسوده به واگذاری و یا نوسازی واحدهای مسکونی نیازمند تغییر نگاه مسوولان شهری هستیم تا زمانی که مدیریت شهری به دنبال بازسازی بافت فرسوده و کسب درآمد از آن هستند، ساکنین این بناها اقدام به نوسازی و یا واگذاری زمین‌های خود نمی‌کنند و تنها نمی‌توان با اعطای طبقات تشویقی مازاد بر تراکم انتظار ترغیب ساکنین این بافت‌ها را داشت.

وی افزود: اگر بازسازی بافت فرسوده منفعتی داشته باشد باید برای ساکنان آن باشد و با این اقدام می‌توان انتظار تغییر وضعیت موجود را داشت، در غیر این صورت هر روز شاهد افزایش میزان ۱۴هزار هکتار بافت فرسوده موجود خواهیم بود.