زمین در تهران مترمربعی 850 هزار تومان به فروش رفت
بررسی قیمت‌های معامله شده مسکن در تهران و برخی شهرهای کشور در سال گذشته می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های اصولی برای این بازار در درازمدت موثر و کارآمد باشد.

هر چند برخی مسوولان دولتی سعی دارند همواره به مقوله قیمت‌ها در این بخش وارد نشوند، اما واقعیت این است که قیمت کل در بازار مسکن همواره مهره تاثیرگذار است که اگر این مهره در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی درست هدایت نشود و مکانی مناسب برای نوسان آن در نظر گرفته نشود می‌تواند در اثرگذاری معکوس در برنامه‌ریزی‌ها یا خنثی کردن آنها نقشی اساسی ایفا کند. معتبرترین نشریه تخصصی مسکن (فصلنامه اقتصاد مسکن) چاپ وزارت مسکن و شهرسازی در جدیدترین شماره خود قیمت‌های فروش و معاملاتی انواع ساختمان‌ها در تهران و شهرهای منتخب در سال‌های ۸۴ و ۸۵ را چاپ و منتشر کرده است که از امروز در این ضمیمه این جداول به چاپ خواهد رسید.
میانگین قیمت فروش زمین در تهران 849هزار تومان
همان طور که در جداول روبرو مشاهده می‌کنید، میانگین قیمت فروش یک مترمربع زمین و ساختمان کلنگی در شهر تهران در سال ۸۵ نزدیک به ۸۵۰هزار تومان بوده است. پارسال زمین و ساختمان کلنگی در منطقه ۲۰ تهران ارزان‌تر از سایر مناطق به فروش رفته است، به طوری که در این منطقه زمین کلنگی مترمربعی ۴۰۰هزار تومان معامله شده است.


گران‌ترین زمین‌ها در منطقه یک
در مقابل، در منطقه یک زمین و ملک کلنگی در سال گذشته بیش از 2برابر قیمت متوسط در مناطق 22گانه معامله شده است.
اما با توجه به گرانی مسکن در سال گذشته این پرسش وجود دارد که قیمت فروش زمین در سال ۸۵ در مقایسه با سال قبل از آن چه میزان رشد داشته است؟
مطابق جداول روبرو، میانگین قیمت فروش یک مترمربع زمین و ساختمان کلنگی در مناطق 22گانه در سال گذشته 31درصد نسبت به سال 84 رشد داشته است.


رشد 31درصدی قیمت زمین در تهران در طی یک‌سال قابل تامل است.
در منطقه ۵ تهران قیمت فروش زمین در سال ۸۵ نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰درصد رشد داشته است.