فراخوان سرمایه‌گذاری برای ساختمان‌سازی در 15 نقطه ایران به‌زودی منتشر می‌شود
وزیر مسکن و شهرسازی، از سرمایه‌گذاری کشور‌های خارجی در بخش ساخت‌و‌ساز مسکن در کشورمان خبر داد.

محمد سعیدی‌کیا در بازدید از پروژه مشارکتی مسکن ۳۷۸واحدی طلوع شهرکرد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آگهی جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و داخلی برای سرمایه‌گذاری در ۱۵نقطه ایران، از هفته آینده منتشر می‌شود. به گفته وی، ایران از سرمایه‌گذاری خارجی در بخش احداث واحد‌های مسکونی حمایت می‌کند و تاکنون دو شرکت مالزیایی برای احداث ۲۷هزار واحد مسکونی در ایران تقاضای سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سعیدی‌کیا اظهار کرد: امسال برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین به تعاونی‌‌های مسکن واگذار می‌شود و یکصدهزار میلیاردریال تسهیلات ساخت‌و‌ساز مسکن در بخش شهری و روستایی در کشور پرداخت می‌شود. وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: به ازای احداث هر واحد مسکونی با زمین‌های اجار‌ه‌ ۹۹ساله، ۱۴۰میلیون ریال تسهیلات بانکی به تعاونی‌‌های مسکن پرداخت می‌شود.
به گفته وی،تاکنون ۳۰۰هزار واحد مسکونی درقالب طرح ۹۹ساله ‌به تعاونی‌‌های مسکن واگذار شده‌ وبرای ۶۰۰هزار واحد نیز اعتبارات تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: دولت برای احداث زیرساخت‌های مسکن ۹۹ساله ۱۰میلیون ریال به هر واحد مسکونی تسهیلات بانکی پرداخت می‌کند.
وزیر مسکن‌و شهرسازی درخصوص احیای بافت‌های فرسوده شهر‌های کشور نیز گفت: امسال ۶هزار میلیارد ریال اعتبار در قانون بودجه سال ۸۶ برای فروش اوراق مشارکت برای وزارت‌مسکن و شهرسازی درنظر گرفته شده است. به گفته وی،سهم هر استان از میزان فروش اوراق مشارکت‌ به ‌ستاد تامین استان‌ها ابلاغ شده و این اعتبارات در قالب پروژه به استان‌ها تخصیص داده می‌شود.
سعیدی‌کیا گفت: تاکنون در ۱۶۰شهر ایران، احیای ۴۵هزار هکتار بافت فرسوده مصوب شده و در این میزان بافت فرسوده با چهار‌میلیون واحد مسکونی احداث می‌شود.
لیزینگ مسکن از هفته آینده
به گفته وی، حجم عظیم کار این وزارتخانه چه در بعد شهرسازی و چه در بعد ساخت‌و‌ساز مسکن پس از واحد‌های اجار‌ه‌ای ۹۹ساله، احیای بافت فرسوده است. سعیدی‌کیا اظهار کرد: طرح لیزینگ مسکن به عنوان فعالیت کارپردازی خریدوفروش مسکن در کشور از هفته آینده اجرایی می‌شود و لیزینگ شرکت کارگزاری است که با انعقاد تفاهنامه با بانک بین خریدار و فروشنده فعالیت می‌کند.
تقاضای ۷میلیون واحد تا سال۹۱
وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تقاضا و نیاز خانواده‌‌های کشور برای مسکن در سال ۱۳۹۱به 7میلیون واحد مسکونی می‌رسد.
محمد سعیدی‌کیا در ستاد مسکن چهارمحال و بختیاری در شهرکرد افزود: این پنج سال اوج تقاضا برای مسکن، اشتغال و ازدواج خواهد بود.
به گفته وی، هرساله کشور نیازمند ۸۰۰هزار واحد مسکونی است و در طول 5سال به 4میلیون و ۵۰۰هزار واحد می‌رسد و کشور با کمبود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی روبه‌رو است و سالانه بین ۱۰۰تا ۱۵۰هزار واحد نیز در بافت فرسوده تخریب می‌شود که در مجموع ظرف 5سال به 7میلیون واحد مسکونی می‌رسد. وی گفت: با تصویب طرح جامع مسکن باید سالانه 2/1 میلیون واحد مسکونی تولید شود که این میزان در سال جاری به یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد می‌رسد.
۲۵ درصد مردم اجاره‌نشین هستند
وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: هم‌اکنون 8درصد مردم در خانه‌‌های سازمانی و خیری، ۲۵درصد مردم در خانه‌‌های اجار‌ه‌ای و ۶۵درصد نیز در خانه‌‌های ملکی زندگی می‌کنند.
سعیدی‌کیا اظهار داشت: دولت امسال حق بهره‌برداری از زمین به تعاونی‌ها را به استعداد یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد به صورت ۹۹ساله واگذار می‌کند و امسال تاکنون زمین به استعداد ۳۰۰هزار واحد مسکونی به تعاونی‌ها واگذار شده است.
به گفته وی، تاکنون یک‌هزار و ۸۰۰هکتار از اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی پس گرفته شده و این میزان اراضی به عنوان اراضی تعاونی به دستگاه‌های اجرایی واگذار می‌شود.
وزیر مسکن و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر ۴۶۶هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که ۹۰هزار واحد متعلق به تهران است.
هر ۱۰۰واحدمسکونی، ۱۱۰خانوار
وزیرمسکن وشهرسازی گفت: در هر ۱۰۰واحد مسکونی ایران ۱۱۰خانوار زندگی می‌کنند.
محمد سعیدی‌کیا، شروع عملیات ساخت طرح ۲۰۰واحد ۹۹ ساله در بروجن چهارمحال وبختیاری گفت: براساس سرشماری ۸۵ در کشور۱۷میلیون و ۳۰۰هزار خانوار در ایران وجود دارد و تعداد واحد‌های مسکونی نیز ۱۶میلیون واحد است.
وی ساخت مسکن و رفع ‌این مشکل اجتماعی را یکی از برنامه‌‌های مهم دولت دانست و افزود: تلاش مسوولان استانی برای تحقق این هدف ضروری است.
همچنین همزمان با سفر وزیر مسکن و شهرسازی به بروجن، عملیات ساخت ۲۲واحد مسکونی و 6واحد مسکن سازمانی‌ با هزینه 8میلیارد و ۴۶۰میلیون ریال آغازشد.
رییس‌ سازمان مسکن‌وشهرسازی چهارمحال وبختیاری نیز گفت: ‌۵۹۶واحد‌ مسکونی که عملیات ساخت آنها با حضور وزیر مسکن آغاز شد شامل پروژه ۲۰۰واحدی اجاره‌داری مسکن طلاب وسیلم شهرستان بروجن درزمینی به مساحت دو هکتار است.
اصغر مجیدی در آیین عملیات احداث این طرح در گفت‌وگو با ایرنا افزود: همچنین عملیات ساخت و احداث پروژه ۳۳۶واحدی شهرکرد در زمینی به مساحت 5/1هکتار در محل اراضی منازل مسکونی سازمانی و ۶۰واحدی شهرداری شهرکرد در زمینی به مساحت 3هزار مترمربع آغاز شد.
معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تاکنون ۲۰هزار نفر متقاضی مسکن در قالب تعاونی‌های مسکن در این استان سازماندهی شده‌اند. احمد ایرج‌پور افزود: این استان در امر واگذاری زمین به صورت ۹۹ساله یکی از استان‌های موفق است.
به گزارش ایرنا، همزمان با سفر مسکن و شهرسازی به این استان عملیات ساخت 54واحد مسکونی با مساحت 6هزار و 326مترمربع با اعتبار مورد نیاز 15میلیارد ریال آغاز شد.