نیلوفر قدیری
این جهان پهناور هنوز عجایب کشف نشده زیادی دارد. اما بشر با توانایی مثال‌زدنی و بی‌‌همتایش می‌تواند این عجایب را کشف کند. یکی از این عجایب، هفت حفره عظیم جهان است که تنها با مشاهده این حفره‌ها آن هم از نزدیک می‌توان به عظمت آن پی برد. تصاویری که در زیر می‌بینید شاید چندان گویای همه واقعیت نباشد.

گروه مسکن و عمران- این حفره در گواتمالا قرار دارد و وقتی ایجاد شده که بارش فراوان باران در این منطقه و فرورفتن آب آن در زمین، منجر به ایجاد حفره شده است.

این حفره در زمان ایجاد شدن ده‌ها خانه را درون خود فرو برده و باعث مرگ صدها نفر شده است.


حفره دیگری که در تصویر می‌بینید عظیم‌ترین حفره ساخت دست بشر است که تاکنون ایجاد شده است. این حفره که در آفریقای جنوبی قرار دارد، ۱۰۹۷ متر عمق دارد و برای بیرون آوردن الماس‌های درون آن ایجاد شده است. تا سال ۱۹۱۴ این حفره بیش از ۳ تن الماس از خود بیرون داده است. از آن سال به بعد دیگر از این معدن بهره‌برداری نشد و تصمیم گرفته شد تا پر شود. مقدار خاکی که برای ایجاد این حفره توسط کارگران جا به جا شده تا ۵/۲۲‌میلیون تن برآورد می‌شود.


اولین حفره از این مجموعه در حقیقت بزرگترین معدن الماس جهان است. این حفره ۵۲۵ متر عمق و ۱۲۰۰ متر ارتفاع دارد. این حفره که در سیبری واقع شده، به دلیل عمق و عظمتی که دارد و قدرت جاذبه زمین تا کنون چندین هلی‌کوپتر را هنگام پرواز بر فراز آن در خود فرو برده است. به همین دلیل منطقه بالای این حفره را منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده‌اند.


حفره دیگر که در کالیفرنیا واقع شده حفره طلایی خوانده می‌شود و حفره‌ای در وسط آب است. این حفره در پشت سدی قرار دارد که معمولا آب زیادی در پس خود می‌بیند. این حفره بزرگترین حفره آبی در دنیا است و هر ثانیه ۱۴۴۰۰ فوت مکعب آب درون آن فرو می‌رود. این حفره زمانی بیشترین آب را درون خود فرو می‌دهد که مقدار آب ذخیره شده پشت سد به مقدار بالایی برسد. در تصویر می‌توانید این حفره را در گوشه سمت چپ این سد ببینید. اگر هوس کردید درون این حفره شیرجه بزنید دقایقی بعد از گلوگاه سد بیرون خواهید آمد.


حفره بعدی در کانادا واقع شده و این هم یک معدن بوده ‌است. این حفره چنان عظیم است که برای خود فرودگاهی با برد لازم برای فرود یک بوئینگ ۷۳۷ دارد.‌ وقتی آب پیرامون این حفره یخ می‌زند، فضای آن هم به شدت سرد می‌شود.


حفره بعدی هم حفره‌ای است ساخته شده به دست انسان که در ایالت یوتا در غرب آمریکا قرار دارد.
کار خاک‌برداری این حفره از سال 1863 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد و هر روز بر بزرگی این حفره افزوده می‌شود.
فعلا در حال حاضر این حفره ۵‌هزار متر عمق و ۴‌هزار متر عرض دارد.

0
حفره بعدی در آمریکای مرکزی قرار دارد و حفره آبی خوانده می‌شود.
این پدیده بی‌نظیر جغرافیایی که در کشور هندوراس واقع شده، یکی از خیره‌کننده‌ترین حفره‌های آبی جهان است.
حفره‌های آبی زیادی در دنیا وجود دارد اما هیچ‌کدام از آنها به خیره‌ کنندگی این حفره نیست.
این حفره دایره شکل در سطح خود 2‌هزار متر عرض دارد و عمق آن به 145 متر می‌رسد.

۱
حفره بعدی در گواتمالا قرار دارد و وقتی ایجاد شده که بارش فراوان آب باران در این منطقه و فرورفتن آب آن،
در زمین منجر به ایجاد حفره شده است.
این حفره در زمان ایجاد شدن ده‌ها خانه را درون خود فرو برده و باعث مرگ صدها نفر شده است.

7 حفره عظیم جهان

7 حفره عظیم جهان