نیمی از ساختمان‌های تهران فرسوده است
گروه مسکن- سمیه فراهانی: 50درصد از ساختمان‌های تهران شامل بافت فرسوده است که نیازمند نوسازی است، از این رو شهرداری تهران با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی در جهت رفع این مشکل تهران اقدام می‌کند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از پروژه نوسازان ۲ در منطقه ۱۹ با بیان این مطلب گفت: موضوع بافت فرسوده نه تنها گریبانگیر شهر تهران بلکه مبتلا به بسیاری از کلانشهرهای کشور است و این موضوع پیش از اینکه بحثی اقتصادی باشد، موضوعی اجتماعی است. محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه موضوع بافت فرسوده بحث وسیعی است که اما و اگرهای متعددی دارد،‌ افزود: مهاجرت‌ و ساخت‌وسازهای غیرمجاز از جمله دلایل بروز این معضل هستند.
وی با تاکید بر اینکه معضل بافت‌های فرسوده سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و یا اصلا به آن توجه نشده است، گفت: هرگاه صحبت از جایگزینی بافت‌های فرسوده شده این بحث با بی‌‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شهرداری همراه بوده است، در حالی که شهرداری علاوه بر مسائل کوتاه‌مدت به برنامه‌های میان‌مدت و بلند نیز توجه دارد.
قالیباف با اشاره به وعده سال گذشته شهرداری در تحویل پروژه نوسازان ۲ گفت: طی یک ماه آینده کلنگ اولین پروژه نوسازی محله‌ای بافت‌های فرسوده شهر تهران به زمین خواهد خورد.
نوسازی با طرح خانه به جای خانه
قالیباف با بیان اینکه همواره در بحث پروژه نوسازان و جایگزینی بافت‌های فرسوده این نکته مهم را مدنظر قرار داده که به گونه‌ای عمل نکنیم که مردم پول کمی‌به‌دست بیاورند و با همین پول کم هم صاحب خانه نشوند، افزود: به عنوان مثال در جنوب شهر خانه‌های ۷۵ مترمربعی وجود دارد که سه خانوار در آنها زندگی می‌کنند و طبیعی است که اگر ما این خانه‌ها را به قیمت روز از صاحبانشان هم بخریم، حتی پول ودیعه مسکن آنها هم نمی‌شود، پس در این راستا کار بافت فرسوده را به ۵شکل دنبال کردم که طرح خانه به جای خانه یکی از این پنج راهکار است.شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به تدریج به سمت تملک یک محله و نوسازی محله‌ای پیش برویم، تصریح کرد: در همین راستا در جنوب شهر تهران و در منطقه ۱۵ یک محله به صورت مدل طراحی شده که یک‌میلیون مترمربع مساحت داشته و قرار است ظرف یک ماه آینده کلنگ‌زنی آن آغاز شود که به این ترتیب بحث نوسازی محله‌ای بافت‌های فرسوده شهر تهران آغاز خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به پروژه نواب گفت: پروژه نواب، اصلاح بافت فرسوده نیست چرا که در اصلاح بافت فرسوده همه مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی محدوده‌ای که دارای بافت فرسوده است، لحاظ شده است و در نهایت به ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت فرسوده توجه می‌شود.قالیباف افزود: در پروژه نوسازان یک تا 20 قرار است ساکنان بخش‌هایی از بافت‌های فرسوده این مناطق جابه‌جا شوند به این معنی که شهرداری به آنها کمک کرده و به این افراد خانه می‌دهد و حتی به برخی از خانوارها ودیعه مسکن نیز تعلق می‌گیرد که به عنوان مثال حدود 2 سال در جایی مستقر شوند و وقتی محله اشان نوسازی شد، دوباره به محل اول خود بازگردند.
شهرداری در بافت فرسوده به دنبال منفعت نیست
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در بافت فرسوده به هیچ وجه به‌دنبال منفعت اقتصادی نبوده‌ایم و سعی کرده‌ایم ارزش افزوده را به ساکنان منطقه واگذار کنیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی را نیز در بحث بافت‌های فرسوده جلب کنیم.
قالیباف با تاکید بر اینکه در برخی مناطق با وجود اینکه بافت فرسوده محسوب می‌شوند اما از آنجا که زمین آنها بسیار قیمتی است، ساکنان این بافت‌ها می‌توانند با مشارکت کار نوسازی را انجام دهند، تصریح کرد: طرح خانه به جای خانه برای اقشار آسیب‌پذیر است که تلاش می‌کنیم با کمک شورایاری‌های محلات و ائمه جماعات اقشار آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم.
قالیباف تصریح کرد: سعی می‌کنیم در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده به گونه‌ای پیش نرویم که مردم با پول اندکی که به دست می‌آورند به مکان پایین‌تری منتقل شوند و در واقع در یک بافت فرسوده دیگر ساکن شوند.
آبرو پای بافت فرسوده
وی با تاکید بر اینکه موضوع بافت فرسوده در درجه اول بحثی اجتماعی و فرهنگی است و مباحث اقتصادی به عنوان گام بعدی
قابل‌حل است، تصریح کرد: معتقدم که تنها وام دادن مشکلی را در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده حل نمی‌کند بلکه باید کار را به صورت عملیاتی و اجرایی پیش برد و این نوع کار ما نیز که در پروژه نوسازان دنبال می‌کنیم در واقع تبدیل کردن پول به خانه است.شهردار تهران تاکید کرد: حاضریم آبروی خودمان را هم پای حل معضل بافت‌های فرسوده بگذاریم و با مشارکت بخش خصوصی و با روحیه جهادی در اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران وارد عمل شویم.
محمد باقر قالیباف با بیان اینکه بحث بافت‌های فرسوده یکی از معضلات و مشکلات بسیار قدیمی شهر تهران است که قدمت آن شاید بیش از 30 تا 40 سال باشد، تصریح کرد: درست است که بیشترین حجم بافت فرسوده در جنوب شهر تهران است، اما این به آن معنا نیست که در شمال شهر تهران معضل بافت فرسوده نداریم، چراکه در شمال شهر لکه‌هایی وجود دارد که شاید فرسودگی آنها در برخی نقاط کمتر از جنوب شهر تهران نباشد.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه قبول دارم بحث بافت‌های فرسوده کاری پیچیده‌ای است و حتی ممکن است آبروی خودمان را هم پای این کار بگذارم، گفت: معتقدم اگر قرار است در جنوب شهر تحولی صورت گیرد که این تحول تنها شامل آسفالت کردن خیابان‌ها و نظافت و روفت و روب شهر نمی‌شود بلکه بخشی از کار نیز توجه به
زیر ساخت‌های شهر و بحث بافت‌های فرسوده است که باید در زمینه آن چاره ای اندیشیده شود.
وی افزود: در طول ۱۷ ماه گذشته در زمینه بافت‌های فرسوده و بحث پروژه نوسازان بررسی‌ها و مطالعات ستادی و فنی بسیار گسترده‌ای از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران صورت گرفته و امروز کاملا آگاه هستیم و برایمان روشن است که در زمینه بحث بافت‌های فرسوده و پروژه نوسازان چه هدفی را دنبال‌ می‌کنیم و چه کاری‌ می‌خواهیم انجام دهیم.
وی با تاکید براینکه به صراحت‌ می‌گویم همه مشکلات را نمی‌توان یک دفعه حل کرد، تصریح کرد: شهرداری در زمینه بحث بافت‌های فرسوده به هیچ وجه با نگرش اقتصادی به موضوع نمی‌نگرد. ما در شهرداری هیچ گاه به دنبال ارزش افزوده برای خود نبوده‌ایم و حتی ارزش افزوده را برای خود حرام کرده‌ایم و گفته‌ایم این ارزش افزوده متعلق به ساکنان بافت‌های فرسوده است.
قالیباف، با بیان اینکه در زمینه بافت فرسوده شهرداری نمی‌تواند به تنهایی وارد عمل شود، اظهار کرد: باید بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی و حتی پای کار آمدن خود مردم نیز فراهم شود.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه هنوز در آغاز راه هستیم، افزود: حتی اگر 30هزار واحد مسکونی را که برای نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان امسال وعده آن را داده بودیم، اجرایی شود، تنها بسترهای کار فراهم شده و هنوز تا نوسازی تمام بافت‌های فرسوده شهر تهران و به خصوص مناطق جنوبی شهر فاصله بسیار داریم.
اجرای پروژه نوسازان به دنبال شیرین کردن ذائقه ساکنان بافت فرسوده است
همچنین در ادامه این مراسم، عندلیب، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت:‌ کار نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران توسط شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران از پروژه‌ نوسازان یک، آغاز شده و تا نوسازان 20 ادامه پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۸۶، ۳۰هزار واحد مسکونی را که قول جایگزینی آنها را در بافت‌ فرسوده داده‌ایم عملیاتی کنیم.
وی افزود: با اجرای پروژه نوسازان و ورود به بافت فرسوده به دنبال شیرین کردن ذائقه ساکنان بافت فرسوده هستیم.
عندلیب با اشاره به رویکرد پروژه نوسازان افزود: ذی‌نفعان این طرح که همان ساکنان بافت‌های فرسوده هستند نباید در این راستا متضرر شده و حتی باید سود نیز ببرند، زیرا نباید منافع مردم را به خطر انداخت و کاری کرد که مردم از مشارکت با ما احساس خطر کنند، بلکه باید تصمیمات ما در راستای تحقق خواسته‌ها و منافع مشروع ساکنان بافت‌های فرسوده باشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: کسب رضایت مردم، رفع نگرانی و دغدغه‌های آنها و پرداخت بهای عادلانه به ساکنان بافت‌های فرسوده از جمله اهداف سلسله پروژه‌های نوسازان است.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: تلاش‌ می‌کنیم که ارزش افزوده‌ای به دارایی‌های مردم اضافه شده و همچنین در برابر خانه فرسوده و ناپایداری که ساکنان بافت‌های فرسوده داشتند، بتوانیم خانه‌ای با کیفیت‌ و مطابق با استانداردهای روز به آنها بدهیم.
عندلیب، با اشاره به سه گروه از اقدامات سازمان نوسازی در بحث بافت‌های فرسوده، گفت: در گروه اول اقدامات نوسازی به این ترتیب انجام شد که به صورت فوری اقدام به خرید خانه‌های آماده و یا نزدیک به آماده‌شده برای ساکنان بافت‌های فرسوده کردیم که در این راستا در سال‌جاری 500 تا یک‌هزار خانه آماده خریداری شده است.
وی ادامه داد: در گروه دوم پروژه‌هایی قرار دارند که به صورت کوتاه مدت و در تعداد متوسط دنبال‌ می‌کنیم که سلسله پروژه‌های نوسازان یک تا ۲۰ در این رده قرار دارد.
عندلیب ادامه داد: در گروه سوم پروژه‌های انبوه به صورت نوسازی محله‌ای و محلات نوسازان در دستور کار قرار دارد که شامل مجموعه‌های 4 تا 5هزار واحدی‌ می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس وعده داده شده برای نوسازی ۳۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت فرسوده در نقاط مختلف شهر و به خصوص در حوزه جنوب، هم‌اکنون این ۳۰هزار واحد در بخش‌های مختلف مراحل خاکبرداری و یا فونداسیون خود را‌ می‌گذرانند، تصریح کرد: ۱۳۵ واحد از گروه نوسازان یک در منطقه ۱۵ خریداری و به مردم ساکن بافت فرسوده این منطقه تحویل شده است.
عندلیب با بیان اینکه همچنین در حال حاضر از 30هزار واحدی که باید تا پایان سال بسازیم، 25هزار واحد تملک شده است، اظهار داشت: هیچ پروژه‌ای به صورت پیمانکاری انجام نمی‌شود، بلکه تمام این پروژه در قالب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران صورت‌ می‌گیرد.
به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، از ۳۰هزار واحد مسکونی که باید تا پایان سال نوسازی شود، ۱۵هزار واحد در مرحله عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری، ۸هزار واحد در مرحله طراحی و ۶هزار واحد نیز در حال اجرا است.
عندلیب گفت: واحدهای مسکونی پروژه‌های نوسازان به قیمت تمام شده به ساکنان بافت‌های فرسوده واگذار‌ می‌شود، همچنین وام 9میلیون تومانی نیز به متقاضیان پرداخت‌ می‌شود که 50درصد از این مبلغ در موقع عقد قرارداد و 50درصد نیز در هنگام تحویل واحد مسکونی، از آنها اخذ‌ می‌شود.
وی در خصوص ویژگی‌های پروژه نوسازان ۲ در منطقه ۱۹ نیز گفت: این پروژه در دو بلوک طراحی شده که دارای ۸ طبقه‌ می‌باشد که ۵ طبقه مسکونی و با متراژ حداقل ۵۰ تا حداکثر ۱۰۰ مترمربع است.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: پروژه نوسازان 2، دارای 115 واحد مسکونی، 62 واحد تجاری، 148 پارکینگ، 150 انباری ، 9هزار متر مربع بنای مفید مسکونی است.
به گفته عندلیب، اسکلت این خانه‌ها به صورت بتنی و کف تمام واحدها به صورت سنگ است و همچنین دیوار راه پله‌ها تا ارتفاع یک و نیم‌متر سنگ شده و شیشه‌ها دوجداره بوده و نمای ساختمان نیز ترکیبی از سنگ و کنیتکس است.