اولین صندوق‌ زمین‌وساختمان تشکیل می‌شود

گروه مسکن - مریم علیزاده: مقدمات تشکیل اولین صندوق زمین‌وساختمان با هدف تامین‌مالی برای پوشش گسترده نوسازی بافت‌فرسوده و همچنین جذب نقدینگی‌های خرد و کلان متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، فراهم شد. مجری صنعتی‌سازی ساختمان در دولت درباره جزئیات راه‌اندازی این صندوق اعلام کرد: مالکان بافت‌فرسوده از محل ارزش ملک‌شان و با واگذاری آن برای نوسازی، می‌توانند سهامدار صندوق شوند؛ به طوری که اولویت خرید واحدهای نوسازی‌شده با مالکان خواهد بود همچنین همه کسانی که در قالب بسازوبفروش‌های غیرحرفه‌ای یا خریداروفروشنده سرمایه‌ای ملک، در نظم منطقی بازار مسکن اختلال ایجاد می‌کنند نیز می‌توانند با سپرده‌گذاری در صندوق، نظام ساخت‌وساز را از طریق شیوه غیرتورمی پرداخت وام‌بانکی، تامین مالی کنند. علی آزاد مدیرعامل مپسا -مدیریت پروژه‌های ساختمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت- افزود: در حال حاضر بیش‌از ۵۲ شرکت سازنده و ۳۲ کارخانه تولید مصالح در حوزه صنعتی‌سازی و مونتاژ قطعات پیش‌ساخته ساختمان در کشور وجود دارد که در زمان راه‌اندازی این کارخانه‌ها، زمین مورد نیاز برای ساخت‌وساز از طریق مسکن‌مهر تامین شد و متاسفانه چون این زمین‌ها مشکل زیرساختی داشتند، مزایای صنعتی‌سازی شامل سریع‌سازی آن‌طور که باید فرصت ظهور پیدا نکرد؛ اما در حال حاضر در بافت‌فرسوده شهر تهران و سایر نقاط، بهترین روش ساخت‌وساز با توجه به ریزدانگی و تنگی معابر، استفاده از تولید، مونتاژ و نصب قطعات پیش‌ساخته است تا سه ویژگی صنعتی‌سازی شامل سریع‌سازی، مقاوم‌سازی و سبک‌سازی بتواند سه معضل بافت‌فرسوده را برطرف کند.

وی درباره طرح تشکیل اولین صندوق زمین‌وساختمان گفت: برخلاف شیوه رایج نوسازی در تهران که معمولا یک راسته فرسوده تملک می‌شود و تحت‌تاثیر نوسازی آن راسته، املاک فرسوده خیابان‌های پشت‌سر ناگهان جهش قیمت پیدا می‌کند و در نتیجه امکان تملک و نوسازی آنها از دولت مرکزی و محلی سلب می‌شود، در قالب این طرح مساحتی از یک محله فرسوده تملک خواهد شد تا از عایدی ناشی از ارزش‌افزوده املاک که همگی به صندوق می‌رسد، منابع مالی ساخت‌وساز مسکونی تامین شود، ضمن اینکه در محدوده تملک‌شده، امکان ایجاد همه نوع خدمات و سرانه‌های شهری فراهم می‌شود.

آزاد همچنین گفت: سهام صندوق در بورس قابل خرید و فروش خواهد بود و حتی با منابع آن امکان ساخت مسکن‌استیجاری نیز وجود دارد.

مجری صنعتی‌سازی مسکن با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در کارخانه‌های تولید پیش‌ساخته ساختمان هم‌اکنون در خطر بحران نبود پروژه قرار دارد، گفت: مپسا به عنوان شرکت وابسته به ایدرو که تا الان به نمایندگی از دولت مسوول صنعتی‌سازی بوده است، می‌تواند بحران این کارخانه‌ها را به عنوان یک تهدید، از طریق ایجاد صندوق زمین‌وساختمان و جذب نقدینگی‌های سرگردان به فرصت تبدیل کند و بافت‌فرسوده شهرها را نیز به عنوان ضعف، با استفاده از زیرساخت‌های موجود در این مناطق، به قدرت مبدل سازد.

وی تصریح کرد: در صنعت ساختمان، تامین نقدینگی و گردش مالی به عنوان دو پیش‌نیاز اصلی سرمایه‌گذاری مطرح است که هر دو آنها با تشکیل صندوق، محقق خواهد شد.

مدیرعامل مپسا همچنین گفت: افق طرح نوسازی بافت‌فرسوده از طریق تشکیل صندوق زمین‌وساختمان ۲۰ساله تعریف شده و حتی اگر بازار مسکن به لحاظ عرضه، به اشباع برسد از آنجا که نوسازی ساختمان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابراین فعالیت این صندوق تمام‌شدنی نخواهد بود. ضمن اینکه در قالب این صندوق، فعالیت مهندسان ناظر، کاردان‌های ساختمانی و بسازوبفروش‌ها با نظارت عالیه، هماهنگ و استاندارد می‌شود.