گروه مسکن- فرید قدیری: در میان احکام انتصابی که عباس آخوندی در دو هفته گذشته برای معاونان وزارت راه‌وشهرسازی صادر کرده، حکم دیروز را می‌توان متفاوت‌ترین انتصاب عنوان کرد. رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن دولت دهم -معاون علی نیکزاد و همراه ثابت محمود احمدی‌نژاد در افتتاح‌های پشت‌‌سر هم مسکن‌مهر در دو سال گذشته- روز گذشته با حکم عباس آخوندی، مجری ویژه و قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن‌مهر شد.

احمد اصغری مهرآبادی دو روز پیش کلید سازمان ملی زمین‌ومسکن را تحویل محمد پژمان (شهردار سابق مشهد) داد و تصور می‌شد، آخوندی با وی نیز همچون سایر معاونان نیکزاد خداحافظی می‌‌کند، اما برخلاف پیش‌بینی، مهرآبادی از امروز، صفر تا ۱۰۰ امور مسکن‌مهر را با اختیار تام از طرف وزیر، راهبری و مدیریت خواهد کرد. یعنی هر آنچه در این ۴سال توسط نیکزاد از بابت سفرهای استانی، رایزنی با بانک‌مرکزی و سیستم بانکی و... برای طرح مسکن‌مهر انجام می‌شد، از امروز توسط قائم‌مقام آخوندی پیگیری می‌شود. حکم دیروز وزیر راه‌وشهرسازی نشانه‌ای دیگر از عدم تمایل وزیر به تعقیب موشکافانه طرح مسکن‌مهر و البته علامتی از برنامه‌ریزی آخوندی برای فراغت جهت اجرای برنامه‌های تازه در این بخش است. مهرآبادی در مقایسه با دیگر معاونان وزیر راه‌وشهرسازی در دولت دهم، معاونی بود که کارنامه عملکردش در مسکن‌مهر لااقل به لحاظ افتتاح و بهره‌برداری واحدها، قابل دفاع است. هر چند برخی می‌گویند بخشی از واحدهای مسکن‌مهر که در سال‌های اخیر در سراسر کشور افتتاح شده، مسکن‌مهر خودمالکی بوده است یعنی آپارتمان‌هایی بوده که ابتدا به صورت معمولی توسط بخش‌خصوصی احداث شده و سپس دولت با گذاشتن وام مسکن‌مهر روی این واحدها، آنها را تبدیل به مسکن‌مهر کرده است! درباره حکم دیروز وزیر راه‌وشهرسازی البته ابهامی هم وجود دارد، وزیر چند روز پیش‌تر، مدیریت سامانه مسکن‌مهر را از دفتر معاون اقتصاد حمل‌ونقل وزارتخانه به معاونت امور مسکن همین وزارتخانه منتقل کرده بود و حالا اگر قرار باشد، قائم مقام وزیر این مدیریت را در اختیار داشته باشد، در این صورت در نحوه هدایت سامانه مسکن‌مهر نیز دوباره تغییراتی به وجود خواهد آمد.

متن کامل حکم انتصاب به شرح زیر است:

برادر ارجمند جناب آقای مهندس احمد اصغری مهرآبادی

سلام علیکم؛ با توجه به مراتب تعهد و همچنین تخصص و تجربه جنابعالی در حوزه امور زمین و مسکن و با توجه به شناختی که از شما دارم جنابعالی را به عنوان مجری ویژه و قائم مقام وزیر در طرح مسکن مهر منصوب می‌نمایم. در این ارتباط موارد زیر قابل تذکر است:

۱- به منظور انجام هماهنگی لازم در امور مسکن مهر در وزارتخانه شورایی با مسوولیت شخص اینجانب و نایب رییسی جنابعالی تشکیل می‌شود، اعضای این شورا عبارتند از: وزیر راه‌وشهرسازی، مجری ویژه طرح مسکن مهر، معاون مسکن و ساختمان، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مشاور وزیر در امور مدیریت و تامین مالی و مشاور معماری و شهرسازی وزیر.

۲- سامانه طرح مسکن مهر زیر نظر مجری ویژه طرح مسکن مهر مدیریت خواهد شد، این سامانه باید بتواند ارتباطات خریداران مسکن مهر را سامان دهد.

۳- به منظور حصول اطمینان از کیفیت کار، مسائل تامین مالی، برنامه زمانی پیگیری و اجرای برنامه‌های تامین خدمات زیربنایی و روبنایی نظام کنترل پروژه را با هماهنگی معاونت‌ها، مدیران عامل شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها مستقر و نسبت به مسائل مختلف به موقع اتخاذ تصمیم کنید.

۴- کلیه هماهنگی‌های لازم در این ارتباط با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، وزارت نیرو و بانک مسکن از طریق جنابعالی صورت خواهد گرفت.

در انجام این ماموریت کلیه معاونان محترم، مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و مدیران کل راه و شهرسازی با شما کمال همکاری را خواهند داشت. (عباس آخوندی- وزیر)