گروه بنگاه‌ها- در ۸ سال گذشته سرمایه‌هایی که تحت عنوان سرمایه‌گذاری در تولید در اختیار بنگاه‌های زودبازده قرار می‌گرفت، به دلیل عدم نظارت صحیح در توزیع و مصرف آن به سمت تجارت کشانده شده و هیچ نقشی در تولید ایفا نکرد. مهندس عبدالحسین جباری، مدیرعامل شرکت شانلی‌یول با اشاره به معضل اصلی بنگاه‌های اقتصادی و تاثیر سیاست‌گذاری‌های اشتباه و عدم نظارت در این زمینه افزود: متاسفانه حجم قابل توجهی از سرمایه‌هایی که در اختیار به اصطلاح بنگاه‌های زودبازده قرار می‌گرفت به سمت تجارت کشانده شد و هیچ نقشی در تولید نداشت. این اتفاق تلخ عامل اصلی رشد نرخ تورم بوده و تعداد زیادی از بنگاه‌ها را از چرخه تولید به علت ناتوانی اقتصادی خارج کرد.

این در حالی است که باید با برنامه به تولید و صنایع تولیدی برگشته و جامعه را از واردات کالای بنجل چین و کشورهای دیگر نجات داد. بدون شک اگر صنعت ما با پشتوانه پیش برود کالاهای تولیدی ما نه تنها با کالای چینی، بلکه با همسان اروپایی نیز رقابت خواهند کرد. چرا که ما در صورت حمایت، پتانسیل بسیار بالایی برای پیشرفت و رشد تولید هم از باب مواد اولیه و هم از لحاظ نیروی انسانی ماهر در اختیار داریم.

این فعال حوزه ساخت و ساز با ارائه پیشنهادات اقتصادی به دولت جدید خاطرنشان کرد: برای تخصیص اعتبار ایجاد گروه‌های ناظر برای توزیع و مصرف تسهیلات چاره کار است. برای تشکیل این گروه‌ها بهتر است از نیروهای مردمی به ویژه اعضای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها به همراه شوراهای اداری و نظارت عالیه فرمانداران و بخشداران در شهرها و بخش‌ها و استانداران محترم در سطح استان‌ها استفاده شود که متشکل از مدیران متخصص، مدیران بازرگانی منطقه‌ای و آشنا به جزئیات تجارت در شهرستان‌ها باشند. در حال حاضر بیشتر افرادی که در سال‌های قبل اعتبار و زمین گرفتند زمین‌ها را رها کرده و به فعالیت‌های دیگر مشغول هستند. مدیرعامل «شانلی یول» با آسیب شناسی اجرای طرح مسکن مهر تصریح کرد: نفس این پروژه درست بوده و اتفاق خوبی است، ولی با مشکلات زیادی مواجه بود. بخش انبوهی از واحدهای مسکن مهر به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند ساخت بیمارستان، مدارس، دانشگاه‌ها و جاده‌های دسترسی برق و آب و گاز و تلفن بدون استفاده باقی مانده است.

برای عملیاتی کردن و ترغیب سکونت بیشتر باید در درجه اول بخش‌های عمومی ساخته شود، برق رسانی، آبرسانی، فضاهای رفاهی، ساخت جاده و ... انجام شود و تا زمانی که ایجاد این مراکز به پایان نرسیده نباید به ساختمان‌سازی متفرقه دست زد. به این ترتیب مردم می‌توانند از مسکن واگذار شده استفاده کرده و دولت هم از فروش آنها درآمدزایی کند. اگر دولت نیاز به سرمایه داشته باشد می‌تواند زمین‌ها را به صورت مشارکتی و اقساطی به فروش برساند و از درآمد آنها شهرسازی را ادامه دهد. به گفته وی دیگر معضل بزرگ مسکن مهر، فدا کردن کیفیت به خاطر قیمت است. صرف حفظ قیمت برای چندین سال فقط کیفیت پروژه را کاهش داده به‌طوری‌که در سال‌های اخیر اجرای مسکن مهر نه تنها کنترلی روی مصالح زیربنایی و سازه‌های اجرایی نبوده، بلکه مواد سفت کاری و نازک کاری نیز بدون رعایت حتی استانداردهای بسیار پایین اجرا می‌شد که این عمل نیز باعث هدر رفتن بیشتر سرمایه‌های ملی گردید. مهندس جباری تاکیدکرد: امروز حتی پروژه‌هایی که تا مرحله اسکلت ساختمان هم پیش رفته‌اند کیفیت پایینی دارند. بخشی که اسکلت اجرا شده را نمی‌توان تخریب کرد، چرا که هزینه مجدد زیادی را تحمیل می‌کند. بنابراین تنها می‌توان در ادامه پروژه‌ها را با مطالعات درست تقویت کرد.

کیفیت مواد مصرفی را بالا برد و مقاوم‌سازی کرد تا سازندگان هم ضرر سنگینی متحمل نشوند. وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌نمایم دولت با اختصاص بخش‌های آزاد شده در هر ۳ ماه برای تولید و فروش مستقیم ارز دریافتی به نرخ مبادلاتی برای خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های فوق‌الذکر اولا به تثبیت نرخ ارز اهتمام ورزیده، ثانیا از این طریق پروژه‌‌های راکد تولیدی را به حرکت درآورده و با افزایش اشتغال نرخ بیکاری را کاهش و از درآمد ریالی حاصل از فروش ارز فوق‌الذکر، تسهیلات ریالی مورد نیاز در اختیار پروژه‌های دیگر معطل مانده که سال‌هاست پس از اخذ موافقت‌های اصولی لازم نسبت به خرید زمین و احداث بخشی از عملیات ساختمانی اقدام نموده‌اند، قرار دهد.