گروه مسکن - مهدیس فرقانی: ستون امروز نبض بازار تصمیم دارد به عنوان آخرین گزارش در سال‌جاری مروری بر رویدادها، اتفاقات جالب و موضوعات خبرساز بازار مسکن طی یک‌سال 92 داشته باشد که به این شرح است:
بازار مسکن، راکد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در اواخر فروردین ماه امسال اعلام کرد: تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، بازار مسکن با فراز و نشیب رو به رو خواهد بود و همچنین در ۳ ماه ابتدای سال با رکود همراه است.
اجاره‌بهای باور نکردنی آپارتمان‌های لوکس
در اردیبهشت ماه به این مساله اشاره شد که نرخ اجاره‌بها در شمال تهران همچون ظاهر واحدهای مسکونی لوکس است و به‌دلیل اینکه اکثر متقاضیان این واحدها قشر مرفه هستند در برابر مبالغ پیشنهادی موجران مقاومت نمی‌کنند.
مالکان اطراف دریاچه «توهم» زدند
در اواسط اردیبهشت امسال با تکمیل پروسه آبگیری دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲، مالکان در این منطقه این موضوع را به عنوان امتیازی برای افزایش قیمت ملک خود در نظر گرفتند و اقدام به افزایش نرخ‌ها کردند.
فاصله مالی مستاجران با اجاره‌بها
در ابتدای خرداد مدیر سابق پروژه کدرهگیری، درباره نحوه تعیین اجاره‌بها به مستاجران گفت: خیالتان راحت، این روزها نرخ اجاره طبق فرمول یا معیار مشخصی تعیین نمی‌شود، بلکه مالک هرچقدر قدرتش برسد اجاره‌بهای واحدش را محاسبه می‌کند !
نبض قیمت مسکن در دست دلالان
نایب رئیس کمیسیون عمران در خرداد ماه تاکید کرد: بازار مسکن از سوی هیچ کدام از مسوولان دولتی مورد کنترل و نظارت نیست ،بنابراین این بازار امروز در دست دلالان و واسطه گران قرار گرفته و آنها حرف اول را می‌زنند.
رونق معاوضه
نوسان مکرر قیمت فروش در اواسط خرداد باعث شد تا بازار معاوضه ملک بیشتر از قبل مورد اطمینان خریداران قرار بگیرد و متقاضیان به جای خرید و فروش به معاوضه بپردازند.
دم انتخابات خریدار نایاب شد
خریداران مسکن در نزدیکی انتخابات از بازار خارج شدند تا شاید بعد از انتخابات قیمت‌های فروش سیر کاهشی به خود بگیرند.
خبر خوش برای خریداران مسکن
اولین مرتبه‌ای که در سال‌جاری نوید روند کاهشی قیمت‌ها در بازار مسکن به طور علنی اعلام شد در اواخر خرداد ماه بود.
ملک کلنگی از چشم سازنده‌ها افتاد
اغلب بنگاهداران در اوایل تیر خبر دادند اکثر سازنده‌ها در ازای خرید ملک کلنگی به مشارکت در ساخت روی آورده‌اند.
آشتی عرضه با متقاضیان مسکن
در تیرماه بعد از انتخابات عده‌ای از فروشنده‌ها که از عرضه واحدشان به بازار فروش خودداری کرده بودند، بازگشتند.
آخوندی حرف بازار را زد
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای شهریور اخذ مالیات از خانه‌های خالی، اجاره بلندمدت و افزایش سهم بانک‌های داخلی در حوزه مسکن را جزو برنامه‌های آینده خود اعلام کرد.
ریسک پایین خرید مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در آذر ماه به خریداران مسکن تاکید کرد: اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت در آینده نزدیک وجود ندارد، اما به‌دلیل نزدیکی به شب عید قدرت چانه‌زنی برای تخفیف قیمت کم می‌شود، بنابراین متقاضیان خرید را به ماه‌های آینده موکول نکنند.
فایل نشدن پیش‌فروش
در بهمن ماه مقرر شد تنظیم قراردادهای پیش‌فروش مسکن در بنگاه‌های املاک ممنوع شود و طرفین معامله برای تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
سقف جدید وام
در اواسط دی ماه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به ۳۵ میلیون تومان و وام خرید مسکن برای زوج‌ها را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد.
وام جدید مسکن اثری برپایتخت ندارد
همان زمان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تسهیلات جدید خرید مسکن با توجه به متوسط قیمت آپارتمان در کلان‌شهرها به‌خصوص تهران اثر ملموسی بر قدرت خرید متقاضیان در شهرهای بزرگ ندارد.
تخلیه حباب قیمت مسکن تا خرداد۹۳ ادامه دارد
مدیر سابق پروژه سامانه کدرهگیری در ابتدای اسفند اعلام کرد: به‌دلیل رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن و همچنین فاصله قیمت‌های پیشنهادی با قیمت‌های واقعی، تخلیه حباب قیمت تا خرداد ۹۳ ادامه دارد.