اعلام سهم «مردم»  در تاخیر مسکن‌مهر!

گروه مسکن- هاجر شادمانی: معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور شهرهای جدید با تشریح آخرین وضعیت ساخت‌وسازهای مسکونی و پروژه‌های نیمه‌تمام در این مناطق، اعلام کرد: تاکنون ۷۵درصد از مراحل ساخت‌وساز واحدهای مسکن‌مهر در همه شهرهای‌جدید به پایان رسیده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مجموعه کل مسکن‌مهر در ۱۷ شهر جدید کشور کمی بیش‌از ۴۰۰ هزار واحدمسکونی را شامل می‌شود که با اعلام آمار مسوول این حوزه، هم‌اکنون بعداز گذشت حداقل پنج سال از شروع به ساخت این واحدها در شهرهای‌جدید، هنوز یک‌چهارم از عملیات ساخت و تکمیل این طرح- مسکن‌مهر- انجام نشده است.

تا الان حدود ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر در شهرهای جدید تحویل و به بهره‌برداری رسیده است و اگر چه فقط ۲۵درصد از مراحل ساخت این طرح باقی مانده اما همین میزان کار ناتمام، عملا به سه‌چهارم واحدها برمی‌گردد.

به عبارت ساده‌تر، ۷۵درصد از کل واحدهای مسکن‌مهر در حال ساخت در شهرهای جدید، نیازمند تکمیل ۲۵درصد از عملیات ساختمانی باقی‌مانده هستند تا قابلیت تحویل به پیش‌خریداران را پیدا کنند.

محسن نریمان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید روز گذشته درباره علت تاخیر در تکمیل واحدها، به موضوع جالبی اشاره کرد و به نوعی، یکی از دلایل تاخیر و عقب‌ماندگی پروژه‌های مسکن‌مهر را متوجه سطح همکاری مالی پیش‌خریداران و متقاضیان دانست.

به گفته نریمان، در حالی که نرخ پیشرفت‌فیزیکی عملیات احداث آپارتما‌ن‌های مسکن‌مهر به ۷۵درصد رسیده، پیش‌خریداران حداکثر ۶۰درصد از آورده‌نقدی و مبالغ لازم برای تامین‌مالی پروژه‌ها را به حساب پیمانکاران واریز کرده‌اند و حداقل ۱۰درصد در واریزی‌هایشان عقب‌ هستند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی دیروز درباره بسته‌ سرمایه‌گذاری ۶۰هزار میلیارد تومانی که هفته پیش در قالب پروژه‌های غیرمسکونی برای جذب سرمایه‌گذاران شهرهای‌‌جدید اعلام عمومی کرده بود نیز گفت: در چند روز گذشته استقبال مناسبی از این بسته شده و تاکنون معادل ۲۸هزار میلیارد تومان تفاهم‌اولیه بین وزارتخانه و بخش‌خصوصی در قالب این بسته منعقد شده است. در این بسته، احداث بیش‌از ۱۰۰ پروژه در ۸ حوزه سرمایه‌گذاری شامل مراکز تفریحی، توریستی، تجاری، ورزشی و... پیش‌بینی شده است که از طرف وزارتخانه مشوق‌هایی همچون تخفیف در قیمت اجرای پروژ‌ه‌ها یا واگذاری زمین با قیمت ترجیحی، به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد.