گروه مسکن: رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، از مردم خواست ثمره طرحی را که اجرای آن در شهر تهران سال‌هاست معلق شده است، از بسازوبفروش‌ها مطالبه کنند. طرح صدور شناسنامه‌ فنی ساختمان اوایل دهه۸۰ از سوی نظام مهندسی پیشنهاد شد و در همان زمان به موجب تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداری تهران، نظام مهندسی و شورای‌ شهر، مقرر شد اجرای آن در ساخت‌وسازهای مسکونی پایتخت با همکاری مهندسان‌ ناظر و شهرداران مناطق اجباری شود.

شناسنامه‌ فنی دفترچه‌ای است که مراحل مختلف ساخت‌ و همچنین مشخصات مصالح‌ساختمانی به‌کار برده شده در هر مرحله، توسط مهندس ‌ناظر در آن تایید می‌شود طوری که در زمان فروش آپارتمان‌ها، تحویل شناسنامه‌ فنی از سوی مالک یا سازنده به خریدار، در حکم تایید فنی و کیفی سازه و ضمانت آن خواهد بود.

اما طرح صدور شناسنامه‌ فنی ساختمان در همان سال اول اجرا در تهران به دلیل اختلاف نظام ‌مهندسی و شهرداری، معلق شد و تا امروز اجرای آن همچنان با اما و اگر روبه‌رو است.

در این میان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور از مردم خواسته، هنگام خرید مسکن، شناسنامه‌ فنی ساختمان موردنظر را از مالک مطالبه کنند.

پرسشی که درباره این توصیه رئیس سازمان نظام مهندسی وجود دارد این است که در تهران از بیش‌از ۳ میلیون واحد مسکونی موجود، چه تعداد آپارتمان دارای شناسنامه‌ فنی هستند؟

البته در برخی شهرها، ظاهرا سازمان‌های نظام مهندسی عملکرد مناسبی در این زمینه داشته‌اند.

اکبر ترکان درباره شناسنامه‌ فنی تاکید کرد: حتی زمانی که سشوار و ریش‌تراش می‌خرید یک بروشور و شناسنامه دارد. بنابراین در شناسنامه‌ فنی ساختمان با درج مشخصات سازه، مقاومت نهایی، عمر و استانداردهای مختلف ساختمان در شناسنامه، خریدار می‌تواند با اطمینان خانه بخرد.

وی توصیه کرد: مردم حتما شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را از فروشنده مطالبه کنند چراکه این خانه تنها پس‌انداز عمر هر فرد محسوب می‌شود و حداقل باید تا سه نسل دوام داشته باشد بنابراین مردم باید حقوقشان را مطالبه کنند تا سیستم مجبور به نظارت شود.

ترکان در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع هیات‌رئیسه سازمان نظام مهندسی در نوشهر گفت: بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها از تخلفات ساختمانی تامین می‌شود، به طوری که در اجلاس نوشهر شهرداران اظهار کردند که ۸۰ درصد درآمدهایشان از کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون ماده ۱۰۰ است.

ترکان در خصوص افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن نیز گفت: متقاضی مسکن فردی است که قدری پس‌انداز دارد. کسی که می‌گوید هیچ چیز ندارم و متقاضی مسکن هستم تنها آرزوی خانه‌دار شدن دارد اما خانه داشتن مستلزم این است که بخشی از آورده توسط متقاضی و بخشی از طریق تسهیلات تامین شود که این فرد متقاضی موثر نام دارد.