سه ماه احتیاط در صدور پروانه ساخت

گروه مسکن- بهشاد بهرامی: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به تکمیل مراحل نهایی تدقیق طرح تفصیلی تهران گفت: از شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران خواسته‌ایم طی سه ماه آینده که طرح تفصیلی در معرض اصلاح و تدقیق قرار می‌گیرد، برای صدور پروانه‌های ساختمانی احتیاط‌های لازم را انجام دهند و دست به عصا حرکت کنند تا مشکلی برای ساخت‌وسازهای جدید در این فاصله ایجاد نشود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» علیرضا نادری با بیان اینکه مصوبات ماه‌های گذشته شورای عالی شهرسازی و نکات مدنظر شهرداری تهران در ارتباط با نسخه فعلی طرح تفصیلی تهران، ظرف سه ماه آینده در متن طرح گنجانده می‌شود، اعلام کرد: پس از تبدیل نقشه‌های یک‌‌ده‌هزارم طرح تفصیلی به نقشه‌های یک‌دو‌هزارم و ابلاغ آن در تاریخ ۵ فروردین ماه سال ۹۱، اشکالاتی در جانمایی برخی پهنه‌های چهارگانه سطح شهر به وجود آمد که نیازمند بازنگری و تدقیق نقشه‌های یک‌دوهزارم بود. علیرضا نادری معاون شهردار تهران اظهار کرد: ماحصل تدقیق نقشه‌های طرح تفصیلی شناسایی ۳۵۰۰ مورد مغایرت و افزایش ۱۰ درصدی مساحت پهنه‌های سبز شهر تهران است. این افزایش از محل محاسبه فاصله خط محدوده شهری تا خط کالبدی شهر به‌عنوان پهنه فضای سبز شکل گرفته است؛ چرا که معمولا خط شهر تهران روی لبه فیزیکی شهر بسته می‌شود که با محدوده اصلی شهر فاصله دارد. به این ترتیب هم اکنون مساحت محدوده شهر تهران به حدود ۶۱۳ کیلومترمربع رسیده است و مساحت پهنه G یا همان پهنه سبز نیز ۱۰درصد نسبت به قبل افزایش یافته است.

او با اشاره به اعتراض یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به تغییر خط محدوده شهر تهران بدون اطلاع اعضای شورای شهر تاکید کرد: تنها مرجع رسمی تغییر خط محدوده شهر تهران شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور است و در این زمینه نیازی به مشورت با شورای شهر تهران وجود ندارد.

پرونده پروژه نور جمع شد

معاون شهردار تهران با تکذیب ماجرای تهاتر ۵۰۰ میلیارد تومانی پروژه موسوم به بوستان مادر اظهار کرد: ماجرای این پرونده دو هفته پیش در صحن شورای شهر تهران یک‌بار برای همیشه جمع شد. اسناد کارشناسی در سازمان املاک و مستغلات موجود است و مالک این زمین از منطقه ۵ پروانه ساخت سبکی نیز دریافت کرده است.

به گفته نادری این زمین تراکم ۳۹۰ درصد دارد و هزینه صدور پروانه آن ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن گرفته شده و چک‌ها نیز در حال پاس شدن است و هیچ ابهامی ندارد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر رقم دقیق قرارداد اظهار کرد: سازمان املاک شهرداری نسبت به قیمت‌گذاری آن اقدام می‌کند و مطمئن باشید با رقم معقولی خریداری شده است.

نادری بابیان اینکه به هیچ عنوان عملیات در این زمین متوقف نخواهد شد، گفت: اولا پروانه صادره فقط با حکم مراجع قضایی باطل می‌شود. دوما شورای عالی شهرسازی در دوره گذشته فقط ۱۵ روز برای اعتراض نسبت به مصوبات خود فرصت داشته است و نمی‌شود بعد از چندین ماه، این شورا به تصمیمش اشکال بگیرد. سوما پهنه جنوبی این زمین در محدوده پهنه مختلط قرار گرفته بنابراین منعی برای ادامه این عملیات وجود ندارد و چهارم آنکه از دهه ۷۰ تاکنون هیچ‌گونه درختی در این زمین وجود نداشته است.

معاون شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: پروانه ساختمانی صادر شده برای بوستان مادر امکان ابطال از سوی شورای عالی را ندارد و در صورتی که درخواست شورای عالی شهرسازی از طریق قوه قضائیه برای ما ارسال شود نیز دفاعیه و مستندات خواهیم داشت.