سیدمحمد اعظمی‌نژاد عضو هیات‌رئیسه کمیته تخصصی توسعه انجمن مدیریت منابع انسانی ایران منبع: Forbes به نظر شما دورانی بی‌ثبات‌تر از روزگار فعلی در کسب‌وکار در دنیا وجود داشته است؟ آیا رهبران آمادگی لازم را برای تغییرات متناسب با شرایط و تقویت کارکنان خود دارند؟ معمولا رهبران موفق سازمانی کسانی هستند که قادر به پیش‌بینی مسائل غیرمنتظره و ارائه راه‌حل‌هایی برای خروج از آنها هستند. آنها به‌خوبی می‌دانند که چگونه کارکنان خود را برای مواجهه با هرگونه تغییر آماده سازند و عوامل ترس و تشویش را از اذهان آنها حذف کنند. رهبران موفق این کار را با ایجاد محیط‌هایی که موضوعات و چالش‌ها درک و به آغوش کشیده می‌شوند و در آن ایده‌ها و استراتژی‌های متمرکز تولید می‌شود، انجام می‌دهند.

معرفی ابزار

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و تمام عیار در نوآوری و تغییرات، در حالی وارد سال ۲۰۱۵ می‌شوند که ارزش رهبری سازمان خود را در بازنگری اساسی در شیوه تیم‌های کاری، نوآوری و چگونگی اقدامات خود می‌دانند. رهبران باید عاملان تغییر باشند و بتوانند کارکنان خود را برای همراهی با تغییرات توانمند کنند تا سازمان قادر به ادامه حیات خود باشد.

رهبران باید بتوانند بدون ایجاد خللی در روند فعالیت‌های فعلی، میزان عملکرد کارکنان را به حداکثر بهره‌وری برسانند. در این نوشتار ابزاری برای آموزش و آماده‌سازی کارکنان برای تغییر ارائه می‌شود.

۱. مسائل و چالش‌ها را برای کارکنان شفاف کنید.

کارکنان باید یاد بگیرند تا در صورت بروز هرگونه مساله یا چالشی آن را به آغوش بکشند. این امر مستلزم آن است که رهبران از درک تغییرات پیش روی سازمان و همچنین تاثیرات بالقوه‌ای که این تغییرات بر سازمان، زنجیره تامین و مشتریان دارد، توسط کارکنان، اطمینان حاصل کنند.

شفافیت اساسی‌ترین موضوع برای توانایی سازمان درجهت برنامه‌ریزی و اقدام است. واضح بودن چالش‌ها و مسائل موجب می‌شود تا یک تیم کاری بتواند عوامل ریسک را شناسایی و نسبت به هریک از آنها راه‌حلی مناسب ارائه کند.

شفافیت مسائل، موجب کاهش حدس و خطا می‌شود و رهبران می‌توانند با استفاده از فرصت‌های پیش رو مشکلات احتمالی ناشی از تغییرات را مدیریت کنند. وقتی شفافیت در مسائل وجود نداشته باشد، پیچیدگی در انجام کارها بیشتر می‌شود و سازمان ناگزیر از استفاده از مفروضاتی احتمالا نادرست است. سرنوشت شرکت‌هایی که با عدم شفافیت روبه‌رو هستند چیزی جز شکست نیست. شاید شرکت کداک یکی از بهترین نمونه‌های شکست آن باشد.

۲. از اختلاف سلایق استقبال کنید.

همکاری واقعی به معنای پذیرش اختلاف سلیقه‌ها است. باید پذیرفت افراد به روش‌های مختلفی فکر، نوآوری و اقدام می‌کنند. همکاری درست در یک سازمان یا یک تیم کاری زمانی اتفاق می‌افتد که افراد نه تنها با هم در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند بلکه از ایده پردازی و نوآوری یکدیگر یادگیری داشته باشند. بنابراین اختلاف سلیقه در سازمان را نعمتی خدادادی بدانید و از آن به‌عنوان محرکی قوی برای به استقبال رفتن تغییر استفاده کنید.

۳. اعضای سازمان را توانمند کنید.

تنها سازمانی آمادگی مواجهه با تغییرات را دارد که از توانایی لازم برای انجام این کار بهره‌مند باشد. رهبران موفق با قبول تنوع سلایق در سازمان نسبت به توانمندسازی کارکنان به صورت یکپارچه اقدام می‌کنند. سعی کنید با قرار دادن معیار ارزیابی شایستگی عملکردی در تیم‌های کاری سازمان، کارکنان را همواره در فرآیند توانمندسازی قرار دهید. فرصت‌ها همیشه در اطراف کسب‌وکار ما وجود دارند، اما تنها چشمان تیزبین و آماده توانایی شکار آنها را خواهند داشت.

۴. مزیتی رقابتی ایجاد کنید.

ایجاد مزیت رقابتی در اینجا به معنای ایجاد و ساخت تیمی بسیار قوی و متمایز درون سازمان است. با ساختن یک «مینی سازمان» سعی کنید تمامی نواقص و موانع موجود در سازمان را برطرف کنید و پس از اطمینان از تکرارپذیری، روش‌های به‌دست آمده در «مینی سازمان» را به سرتاسر سازمان گسترش دهید. منظور از ایجاد مزیت رقابتی اصلاح و بهبودی است که به سرعت قابل انتشار در کل سازمان است.

۵. کارکنان را به تفکر انتقادی و استراتژیک تشویق کنید.

همه به خوبی می‌دانند سازمان برای تغییر باید استراتژی داشته باشد. اما مشاهده می‌شود اکثر سازمان‌ها وقت زیادی برای استراتژی تغییر اختصاص نمی‌دهند. برای به‌دست آوردن بهترین نتایج در تغییر همواره نیاز به کارکنان شجاع و رهبرانی مشوق است. رهبران باید قادر به تشویق کارکنان خود به تفکر انتقادی و استراتژیک باشند. رهبران و کارکنان در یک سازمان موفق و آماده تغییر دارای چنین ویژگی‌هایی هستند:

• در هر وضعیتی از کسب‌وکار، فرصت مشاهده می‌کنند!

• اتفاقات غیرمنتظره را پیش بینی می‌کنند.

• با روحیه کارآفرینی زندگی می‌کنند.

• با اهدافی بزرگ و سخاوتمندانه کار می‌کنند.

• موفقیت‌ها را حاصل کارتیمی - و نه فردی - می‌دانند.

به خاطر داشته باشیم همیشه تغییرات همراه با خود چالش، مقاومت یا حتی سوءتفاهم به همراه دارند اما تنها راه گریز برای رهبران سازمانی هزاره سوم جهت بقای سازمان، هدایت و مدیریت تغییر است.

www.hrjournalist.com