گروه مسکن: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درحاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه گل وگیاه مواضع خود را در خصوص سه پروژه حاشیه‌ساز شهری (پارک پردیسان، هتل اسپیناس و مصلای تهران) اعلام کرد. او در خصوص درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از پارک پردیسان گفت: براساس مصوبه شورای شهر پارک پردیسان باید به شهرداری تهران واگذار شود، ولی به دنبال تملک آن نیستیم؛ بلکه قصد رونق دادن به آن و آباد کردن این پارک را داریم تا از آن استفاده عمومی شود. او افزود: این رویکرد ما با رویکرد مقام معظم رهبری که در 17 اسفندماه بیان شد مطابقت دارد. شهردار تهران درباره مصلای تهران نیز گفت: مطالعات ساخت و ساز مصلی ادامه می‌یابد و عدم واگذاری آن به شهرداری تهران صحت ندارد و خروج نیروهای خدماتی شهرداری از آن را تکذیب می‌کنم. او همچنین درباره وضعیت هتل اسپیناس گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در کمیسیون ماده100 هتل اسپیناس تخلفی نداشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» کل عرصه پارک‌پردیسان تحت مالکیت دولت و بخش‌هایی از آن - حدود ۱۷۰ هکتار- نیز در مالکیت مستقیم سازمان حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد. به گفته رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران، درخواست مدیریت شهری برای واگذاری حق بهره‌برداری از این پارک با هدف کاهش آلودگی هوای تهران و گسترش سرانه فضای سبز شهر با استفاده از ظرفیت بالقوه موجود در زمین‌های بایر پارک پردیسان و کاشت درختان سازگار با محیط‌زیست تهران بود اما دو ماه بعد از ارسال این درخواست در آخرین روزهای سال ۹۳، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از بی‌جواب ماندن نامه شورا به دفتر ریاست‌جمهوری بابت صدور مجوز تبدیل «پارک پردیسان» به «پالایشگاه تصفیه هوای پایتخت» خبر داد و عنوان کرد: توپ تصفیه هوای تهران در زمین سازمان حفاظت از محیط زیست متوقف شده است. نهایتا معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هفته گذشته اعلام کرد: واگذاری پارک پردیسان ممکن نیست. اخیرا محمدباقر قالیباف، شهردار تهران مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران را به‌عنوان مسوول ویژه تکمیل پروژه مصلای تهران منصوب کرد اما چند روز بعد روابط عمومی مصلای تهران در تکذیبیه‌ای امکان تکمیل پروژه مصلی توسط شهرداری تهران را رد کرد. در خصوص پروژه اسپیناس نیز شورای شهر تهران معتقد است ۳۰۰ متر از این پروژه برخلاف ضوابط شهرسازی موجود مجوز دریافت کرده است. ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورا در این‌باره گفته است: پروژه بهرود (هتل اسپیناس) در محله سعادت‌آباد دقیقا روی گسل زلزله احداث شده و کمیسیون ماده ۵ مجوز ۱۶ طبقه بنا و منفی سه طبقه پارکینگ به آن داده است که شهردار منطقه بر خلاف رأی کمیسیون ماده ۵، سه طبقه اضافه به روی بنا و دو طبقه اضافه در طبقات منفی داده است که در حال حاضر این بنا ۱۹ طبقه بالای همکف و ۵ طبقه زیر همکف دارد. شهردارمنطقه دو به چه اجازه‌ای بر روی تصمیم کمیسیون ماده ۵ نظر داده است؟ و بر چه اساسی چنین مجوزی صادر کرده است؟ چرا با این شخص برخورد نمی‌شود؟ این عضو شورا از شهردار تهران خواسته بود بابت این تخلفات به شورای شهر توضیح دهد اما دیروز شهردار تهران اعلام کرد در این پروژه تخلفی صورت نگرفته است.

اوین پارک می‌شود؟

قالیباف همچنین به طرح تبدیل ندامتگاه اوین به پارک اشاره کرد وگفت: بر اساس مذاکراتی که با رئیس قوه قضائیه داشته‌ایم ایشان مطرح کردند که بررسی‌ها را انجام داده‌اند و آماده هستند تا شهرداری تهران و قوه قضائیه برای مجموعه ندامتگاه اوین وارد مذاکره شوند. به این ترتیب می‌توانیم به توافقی برسیم تا شهرداری تهران بخشی از هزینه‌ها را تقبل کند و مجموعه اوین را به پارک عمومی تبدیل کنیم.