گروه مسکن: رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران چهار انحراف ماموریتی سازمان مدیریت بحران شهر تهران را معرفی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته جلسه غیرعلنی شورای شهر که با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد به بررسی عملکرد سازمان مدیریت بحران شهر تهران اختصاص یافت.

در این جلسه رحمت‌اله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تغییر کاربری سوله‌های بحران، عدول از اجرای تکالیف برنامه پنج ساله دوم، مرتفع‌سازی روی گسل‌ها و نحوه تخصیص بودجه سال گذشته را چهار محور اصلی انحراف این سازمان در سال ۹۳ دانست و گفت: به نظر می‌رسد این سازمان مشکل ساختاری دارد و این موضوع در حالی است که شهر تهران از ریسک بالایی برخوردار است و جزو ۲۵ شهر پرریسک زلزله دنیا است.

او با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان منابع سرمایه‌ای مصوب داشت که از این مبلغ تنها ۹ میلیارد تومان یعنی حدود ۲۵ درصد آن تخصیص یافته است، تصریح کرد: از مجموع بودجه تخصیص یافته ۷ میلیارد تومان از منابع سرمایه‌ای آن صرف پرداخت حقوق شده که این موضوع تخلف است و تنها حدود ۲ میلیارد تومان برای اجرای ماموریت‌های اصلی سازمان مورد استفاده قرار گرفته است. او همچنین به ابلاغ ضوابط ساخت‌و‌ساز روی گسل‌ها اشاره کرد و افزود: اما در مناطق شهرداری توجهی به آن نمی‌شود و برای گسل‌ها ضوابط مناطق امن حاکم است و ساخت‌و‌ساز مرتفع روی گسل‌ها انجام می‌شود. او عدول از اجرای تکالیف برنامه پنج ساله دوم شهرداری از دیگر انحرافات این سازمان خواند و ادامه داد: برای این سازمان تکالیفی در ۷ بند تعریف شده است؛ شناسایی دقیق گسل‌ها و پهنه‌های خطرپذیری زلزله در شهر تهران تا مقیاس یک‌دو هزارم از جمله این تکالیف است که هنوز به شورای شهر ارائه نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سوله‌های بحران، سوله‌های ورزش نیست، اظهار کرد: این سوله‌ها هرچه سریع‌تر باید تخلیه شود و در اختیار هلال احمر قرار گیرد تا تجهیز شود و مایحتاج مورد نیاز مردم در سطح شهر در داخل سوله‌ها ذخیره شود. به گفته وی موضوع مدیریت بحران در شهر تهران نه تنها دراولویت نیست بلکه بیشتر به شوخی تبدیل شده است و باید نسبت به موضوع مدیریت بحران در سطح شهر تهران تجدیدنظر شود.