روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به همراه رئیس بنیاد مستضعفان از پروژه احداث شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بازدید کرد و در این مراسم از رشد 100 درصدی درآمد ایران از محل خدمات حمل‌ونقل هوایی خبر داد.

عباس آخوندی گفت: صنعت هوایی کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و این صنعت در زمینه توسعه تجارت بین‌المللی بسیار مورد توجه است چراکه سیاست دولت یازدهم تعامل سازنده با دنیا است و باید در این جهت گام‌های عملی برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گام نرم‌افزاری برای توسعه حمل‌ونقل هوایی برداشته شده است، افزود: کشورهای خارجی در حال حاضر از آسمان امن ایران برای پروازهای جهانی خود استفاده می‌کنند و امروز نسبت به سال ۹۲ در زمینه درآمدهای هوایی رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه رشد درآمدهای هوایی در ایران از نشانه‌هایی حکایت می‌کند، گفت: از جمله این علامت‌ها یادآوری موقعیت مهم و استراتژیک ایران در منطقه است که ما باید با رقابتی کردن این موقعیت از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم اما متاسفانه ما از مزیت‌های نسبی موجود هم استفاده نکردیم.

وی تاکید کرد: ما نه تنها به دنبال توسعه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی در تهران هستیم بلکه به دنبال این هستیم کل ایران را به سیستم راداری و شبکه جهانی متصل کنیم و در این راستا پرواز امن را برای سایر کشورها در خاک ایران تامین کنیم.

آخوندی یادآور شد: در دو سال گذشته ۶ هزار کیلومتر راه امن هوایی ایجاد کردیم که سایر کشورها بتوانند با عبور از ایران نزدیک‌ترین مسیر را برای مقصد خود انتخاب کنند که این مساله برای ما تبدیل به منبع درآمدی شد که بلافاصله دستور دادم این منبع درآمد خرج بیهوده نشود.

وی خاطرنشان کرد: پروژه توسعه فرودگاه‌های کشور با اتکا به همین منبع درآمد شروع شده و شرکت فرودگاهی متعهد شده است این منبع درآمدی، هزینه و چگونگی هزینه کرد آن را گزارش کند.

آخوندی با اشاره به اهمیت فرودگاه امام خمینی(ره) تکمیل این فرودگاه را اولویت اصلی عنوان و اظهار کرد: پروژه ساخت ترمینال «سلام» که مدت ۶۳ روز از آغاز کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، هفت درصد پیشرفت دارد و شرکت ملی ساختمان زیرمجموعه بنیاد مستضعفان پیمانکار این پروژه است.

آخوندی با علام این خبر که امیدواریم پروژه ساخت ترمینال «سلام» تا ۱۴ ماه آینده یعنی در آستانه عید فطر سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: برآورد ما صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی در این پروژه است که ۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون پرداخت شده و اعتقادمان بر این است که این پروژه نباید به خاطر کمبود منابع مالی متوقف شود.

تردد در قطعه یک تهران-شمال از ابتدای 96

در مراسم دیروز محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان نیز درباره آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه تهران- شمال گفت: در این پروژه آزادراهی، وزارت راه و بنیاد مستضعفان شریک یکدیگر هستند و کار مشترک و پذیرفتن مسوولیت مشترک در اجرای هر پروژه‌ای امری ضروری است. وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده قطعات جدیدی از آزادراه تهران - شمال برای ساخت تحت عملیات عمرانی قرار می‌گیرد، گفت: برای اجرای قطعه سوم آزاد راه که بسیار کوهستانی و صعب‌العبور بوده و پیچیدگی‌های خاصی دارد، طرح کاملی اجرا خواهد شد. رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود کل هزینه قطعات یک، دو و چهار آزادراه، حدود ۵ هزار میلیارد تومان باشد، بیان کرد: قطعه چهارم آزادراه تا تابستان برای عبور آماده می‌شود و قطعه اول پروژه را در پایان سال ۹۵ تحویل می‌دهیم. همچنین عملیات اجرایی قطعه دوم نیز تا اوایل سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید. همچنین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز درباره آزادراه تهران شمال بیان کرد: قطعه چهارم این پروژه تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین تلاش می‌کنیم قطعه اول پروژه تا پایان ۹۵ به بهره‌برداری برسد. وی با بیان اینکه برای قطعه دوم پروژه توافق‌هایی با رئیس بنیاد مستضعفان داشته‌ایم و در عملیات مهندسی این قطعه با رئیس بنیاد مستضعفان بررسی‌هایی انجام شد، گفت: در این پروژه ‌آزادراهی برای هر قطعه قرارداد مناقصه برگزار شده است و ۱۶ قرارداد در این پروژه داریم.