مشاور حسابرسی و اصول حاکمیتی وزارت راه‌و‌شهرسازی درباره چالش‌های پیش‌روی تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای اظهار کرد: بانک‌های توسعه‌ای در تمام دنیا طرف عرضه را مورد توجه قرار می‌دهند؛ در حالی که بانک‌های تجاری بیشتر به طرف تقاضا توجه دارند. از آنجا‌که بانک‌های توسعه‌ای از طریق ساز‌و‌کارها و امکاناتی که در اختیار می‌گیرند کاربری خود را با تجهیز بخش‌های بزرگ تجاری رشد می‌دهند، تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای در شرایط فعلی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در حوزه مسکن را حل کند.

غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به پیشنهاد تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای گفت: در زمینه ساخت‌و‌ساز مسکن، ایران هیچ‌گاه بانک توسعه‌ای نداشته است، اگرچه تمهیداتی اندیشیده شده تا کشور صاحب چنین بانکی شود؛ اما این طرح تا به امروز جنبه تحقق به خود نگرفته است. سلامی افزود: در حال‌حاضر بانک‌مسکن به دلیل شرایطی که دارد به طرف عرضه (سازندگان، سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان) وامی تخصیص نمی‌دهد یا اگر چنین وام‌هایی نیز تعلق بگیرد، بسیار محدود است.

او تصریح کرد: بانک توسعه‌ای به انبوه‌سازانی که شهرک، شهرهای جدید و مجتمع‌های عظیم مسکونی و تجاری می‌سازند، وام‌های کلانی تخصیص می‌دهد تا عرضه مسکن به خصوص مسکن متوسط و ارزان‌قیمت زیاد شود و اقشار مختلف مردم بتوانند از پس‌انداز خود و وامی که دریافت می‌کنند صاحب خانه شوند.