گروه مسکن- بهشاد بهرامی: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت بحران شهر تهران خبر داد. این سامانه دارای مجموعه‌ای از آمار و اطلاعات مکانی و جغرافیایی مربوط به شریان‌های حیاتی پایتخت است که به‌عنوان اتاق کنترل شهر تهران در زمان بروز حوادث طبیعی و سایر بحران‌های شهری، می‌تواند مدیریت بحران پایتخت را به شکل متمرکز به دست گیرد و از تشدید و سرایت حادثه به کل شهر جلوگیری کند.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مجموعه شهری تهران دارای اطلاعاتی از موقعیت مکانی شریان‌های حیاتی (آب، برق، گاز و...) و سایر امکانات شهری هستند که هر یک به صورت مستقل عمل می‌کنند؛ اما هم اکنون با جمع‌آوری و طبقه‌بندی لایه لایه این اطلاعات در یک سامانه متمرکز این امکان فراهم شده است تا در زمان وقوع بحران و اجرای عملیات مقابله، امکان اعلام موقعیت مکانی تمام شریان‌های حیاتی و خدمات شهری به عوامل و دستگاه‌های مسوول مهار حوادث وجود داشته باشد. علاوه بر این بخش دیگری از قابلیت‌های اتاق کنترل به زمان پیشگیری از بحران مربوط می‌شود. به این معنا که پیش از وقوع بحران با تعریف سناریو‌های مختلف از حادثه (همچون یک آتش‌سوزی تا بحران بزرگ زلزله) می‌تواند نقاط آسیب‌پذیر شریان‌های حیاتی شهر و میزان آسیب‌پذیری محلات مختلف را نشان دهد.


به گفته کارشناسان مسوول در سازمان مدیریت بحران، اطلاعات طبقه‌بندی شده این سامانه اطلاعاتی مشخص می‌کند که به‌عنوان مثال موقعیت مکانی خطوط برق، لوله‌های آب و گاز شهر و نقاط اتصال آنها کجا است. احمدصادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران درباره کارکرد این سامانه گفت: سامانه جامع مدیریت بحران شهر تهران از لایه‌های مختلف اطلاعات شهری و نقشه محلات برخوردار است. او افزود: تمامی اطلاعات و نقشه‌های شهر باید در این سامانه به روز باشد تا بتوان فرماندهی واحد و منسجم حوادث را جامه عمل پوشاند. همچنین این سامانه باید لحظه به لحظه حوادث شهری را با تعیین سطوح مختلف آن مشخص کند و از قابلیت هشدار برای مواقع ضروری و تشکیل ستاد مدیریت بحران در حوادث بزرگ برخوردار باشد. او تاکید کرد: بنابراین عملیاتی و به روز بودن این سامانه برای پاسخگویی به حوادث در هر زمان و هر مکان ضروری است. از همین رو تمامی سازمان‌ها و نهادهای عضو ستاد مدیریت بحران باید در ارائه اطلاعات به روز این سامانه نهایت مشارکت و همکاری را داشته باشند. صادقی تصریح کرد: ضمن آنکه این سامانه می‌تواند براساس سناریوهای مختلف ابعاد حوادث و خسارت‌پذیری محلات شهر را پیش‌بینی کند؛ حتی تراکم جمعیت در هر نقطه شهر در این سامانه باید به روز و قابل مشاهده باشد.