گروه مسکن- هاجر شادمانی: رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، رکود بازار مسکن و ادامه ریزش قیمت آپارتمان‌ها را مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از اولین صندوق زمین و ساختمان از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی عنوان کرد. علیرضا توکلی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ادامه رکود در بازار مسکن و ریزش مجدد قیمت‌ها در برخی مناطق از جمله در منطقه 22 که عوامل صندوق سرمایه‌گذاری نسیم در این منطقه در حال ساخت‌و‌ساز هستند، موجب شده استقبال مورد انتظار از طرف سرمایه‌گذاران حقیقی نسبت به خرید و نگهداری یونیت‌های این صندوق محقق نشود.

به گفته وی، در حال حاضر اصلی‌ترین موضوع در بازار مسکن، مساله تداوم رکود در بازار معاملات است که این رکود باعث شده نه تنها قیمت‌ها از سال گذشته افزایش نداشته باشد بلکه در برخی مناطق از جمله در منطقه 22 با کاهش مجدد قیمت هم مواجه باشیم.


توکلی با اشاره به عدم تحقق سود مورد نظر - متوسط ۲۰ درصد در یک‌سال - سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان نسیم که از شهریور ماه سال گذشته پذیره‌نویسی آن آغاز شد، گفت: سود ۳ درصدی این صندوق در شرایطی عاید سرمایه‌گذاران شده است که قیمت آپارتمان از زمان پذیره‌نویسی صندوق نسیم تاکنون، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در محل احداث پروژه، کاهش یافته است.


وی ادامه داد: البته آنچه مسلم است اینکه این کاهش ادامه‌دار نخواهد بود و براساس دوره‌های رکود و رونقی که در بازار مسکن وجود دارد، به طور قطع نوسانات قیمتی به‌گونه‌ای خواهد بود که سود 20 درصدی در انتهای پروژه محقق خواهد شد.


رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، با تاکید بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان آیینه‌ای از رفتار واقعی بازار مسکن هستند، توضیح داد: همان‌گونه که در دوران رکود شاهد کاهش قیمت آپارتمان‌ها هستیم به همان میزان درصد سود و استقبال از یونیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان هم کاهش پیدا می‌کند و این در حالی است که همزمان با دوره رونق و افزایش قیمت مسکن، به‌طور قطع ارزش یونیت‌ها هم بالا می‌رود.


توکلی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی و در حالی که استقبالی از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و متقاضیان مسکن برای سرمایه‌گذاری در اولین ابزار بورسی تامین مالی بخش مسکن صورت نگرفته، اعطای مجوز به سایر صندوق‌های زمین و ساختمان تصمیم درستی است، توضیح داد: هر چند هم‌اکنون میزان استقبال مردم از سرمایه‌گذاری با ابهام مواجه است اما با توجه به اینکه سازمان بورس به صورت تدریجی و نه یکباره به این صندوق‌ها مجوز می‌دهد امکان لازم برای تشکیل این صندوق‌ها کاملا در دسترس و شدنی است. وی ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه بازار مسکن در هر شرایطی به خصوص شرایط فعلی به تشکیل این صندوق‌ها برای تامین مالی ساخت، نیازمند است و با شرط پذیرش و تشکیل تدریجی این صندوق‌ها، احتمال دارد بازار مسکن طی ماه‌های آتی امکان هضم آنها و استقبال سرمایه‌گذاران را داشته باشد.