صبح دیروز شهردار تهران به تعلیق چند ساله نشست بی‌واسطه با اصحاب رسانه پایان داد و سرانجام در دفتر کار خود میزبان خبرنگاران حوزه شهری شد.

در این جلسه -که متاسفانه غفلت از شکار لحظه‌ها مانع تبدیل نشست به کنفرانس خبری شد- خبرنگار حوزه شهری روزنامه «دنیای‌اقتصاد» دعوت نبود و اجازه حضور نداشت.


بهتر دیدیم به جای گلایه‌های بی‌پاسخی که همواره خبرنگاران حوزه‌های مختلف، بابت حذف‌شان از نشست‌ها، از روابط‌عمومی‌ها دارند، این بار در حوزه شهری، مستقیم با شهردار محترم چند نکته را در میان بگذاریم:


1-خبرنگار «دنیای اقتصاد» روز قبل از نشست، در تماس تلفنی با مسوول رسانه‌ای روابط عمومی شهرداری، درباره علت عدم دعوت سوال می‌کند و با سه نوع توجیه، اینگونه به وی پاسخ داده می‌شود: « جای کافی برای دعوت همه خبرنگاران نیست ضمن اینکه فقط رسانه‌هایی حضور دارند که همه بخش‌های شهرداری را پوشش می‌دهند و روزنامه‌های اقتصادی دعوت نیستند».


۲-با فرض اینکه، تفاوت در نحوه اطلاع‌رسانی و نوع اثرگذاری بین یک رسانه تخصصی (اقتصادی) و رسانه عمومی، هنوز برای برخی مسولان هضم نشده، اما برای مدیریت شهری تهران که مرتب بر «شفافیت در ساز و کار و لزوم شکل‌گیری اتاق شیشه‌ای» تاکید می‌کند، قطعا محرز است که رسانه تخصصی به این علت که مباحث به ظاهر جزئی اما از قلم‌افتاده را زیرذره‌بین قرار می‌دهد، به مراتب بیشتر و موثرتر از سایر رسانه‌ها می‌تواند مسیر خدمت به شهر را برای مدیران هموار کند. به عبارت دیگر، شاید یکی از مصادیق شفاف‌سازی را بتوان تخریب دیوار اطلاع‌رسانی مقابل رسانه‌های تخصصی و خبرنگارانی دانست که در قامت کارشناس و گاهی اوقات حتی بهتر از برخی مدیران اجرایی، قدرت آینده‌نگری و تجزیه و تحلیل مباحث حوزه خبری‌شان را دارند.


3-«دنیای‌اقتصاد» تاکنون در بسیاری از موضوعات ریز و درشت مرتبط با حوزه شهری و به‌خصوص تهران ورود کرده و گزارش‌های کارشناسی متنوعی صرفا با اهداف «کمک به پیشبرد طرح‌های جدید صحیح، هشدار درباره تبعات ادامه سیاست‌های غلط و عارضه‌زا و همچنین تقویت خدمات در حال ارایه توسط مسولان» منتشر کرده است؛ برای نمونه به دو موضوع مهم و کلیدی «شهرسازی» و «مالیه شهر» می‌توان اشاره کرد که تقریبا هر هفته دست‌کم یک گزارش خبری-تحلیلی درباره طرح تفصیلی و ساخت و سازهای تهران یا وضعیت بودجه پایتخت و اشکالات وابستگی به درآمدهای ناپایدار در همین صفحه به چاپ می‌رسد.


۴-از شهردار محترم تهران انتظار داریم، نه صرفا به‌خاطر مطالب کوتاهی که در این ستون عنوان شد که به دلیل کارآیی بی‌نظیری که رسانه‌های تخصصی حوزه اقتصاد شهر می‌توانند برای تعدیل اوضاع کنونی تهران و مشکلات انبوهش داشته باشند، از مدیران شهری بخواهد به جای اعمال محدودیت برای خبرنگاران، در جهت تسهیل ارتباط خبری گام بردارند.