مهندس مجید روستا

عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (تصویب نامه شماره ۷۴۹۰۰/ ۴۸۶۰۱ه مورخ ۲/ ۰۷/ ۱۳۹۳ هیات دولت) در دولت تدبیر و امید نوید بخش عزم ملی و محلی در ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری و گامی اساسی در جهت تحقق اهداف عدالت اجتماعی و توسعه پایدار شهری است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. بر اساس مفاد موجود در این سند، مجموعه بافت‌های هدف برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی در چهارگونه پهنه‌های نابسامان میانی، محدوده تاریخی شهرها، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی و سکونتگاه‌های غیررسمی تعریف شده‌اند و مجموعه اهداف، راهبردها و سیاست‌های این سند ناظر بر چالش‌های متفاوت موجود در این گونه‌ها تدوین و ارائه شده‌اند.


بر اساس متن سند مذکور، بازآفرینی شهری فرآیند توسعه‌ای همه جانبه‌ در عرصه‌های اقتصادی- اجتماعی، محیطی و کالبدی است که به منظور ارتقای کیفیت زندگی در محدوده‌ها و محله‌های هدف و در پیوند با باقی شهر، تعریف می‌شود. در این شیوه از اقدام تمامی ابعاد توسعه پایدار مورد توجه بوده و ضمن اتخاذ رویکرد پیشگیرانه از بازتولید عرصه‌های ناکارآمد شهری، بازآفرینی همه‌جانبه و کل‌نگر جوامع محلی در این محدوده‌ها در پیوند با باقی شهر دنبال خواهد شد.


از نهادهای اصلی و کلیدی پیش برنده برنامه بازآفرینی شهرستادهای بازآفرینی ملی، استانی و شهرستانی است که اعضای اصلی این ستادها را نمایندگان مدیریت شهری، سازمان‌های دولتی خدمات‌رسان (به عنوان نمایندگان بخش عمومی و دولتی) و اعضای شورای محله (به عنوان نمایندگان ساکنین محله) تشکیل می‌دهند. در این راستا از زمان تصویب سند ملی بازآفرینی شهری پایدار (۲/ ۷/ ۹۳) تاکنون تعداد ۲۹ ستاد استانی (استان‌های مازندران، کردستان، گلستان، همدان، بوشهر و...) و ۴۲ ستاد شهرستانی بازآفرینی شهری پایدار (شهرستان‌های خمینی شهر، بناب، شهرضا، الیگودرز، ایرانشهر و...) تشکیل شده است. همچنین به منظور حمایت از فعالیت ستادهای بازآفرینی شهری تعداد ۲۳ پروژه با اعتباری بالغ بر۱۸۰ میلیارد ریال در ۱۳۹۳ از طریق دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ۱۷ شهر کشور با همکاری مدیریت شهری و مردم در قالب ارتقای سرانه‌های خدمات شهری از قبیل پروژه‌های ساخت و احداث مراکز آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، فنی و حرفه‌ای، ایجاد دسترسی، روشنایی معابر و... انجام گرفته و در حال انجام است.