گروه مسکن- نورا حسینی: هنوز ۶ ماه از مصوبه شورای شهر تهران برای افزایش جریمه قطع درخت نگذشته که کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران پیشنهادی برای تعدیل این جرایم به صحن شورا آورده است. پیش از مصوبه سال ۹۳ شورای شهر تهران جریمه قطع درخت بستگی به بن درخت از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود. اعضای شورا معتقد بودند که این جریمه اندک جنبه بازدارندگی ندارد و برای کاهش درخت کشی در پایتخت، اواخر سال ۹۳ جرایم قطع درخت را از یک میلیون تا ۱۰ میلیون افزایش دادند.


اما روزگذشته طرح «اصلاحیه مصوبه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران» در صحن غیرعلنی بررسی شد.

رضا تقی پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر حساسیت ویژه تمامی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به موضوع فضای سبز گفت: اصل مصوبه مورد بحث در سال 87 به تصویب رسید که دربردارنده جرایم بازدارنده در این خصوص بود و آخرین مصوبه شورای شهر به تشدید این جرایم همچون ممنوعیت ساخت‌وساز در اماکنی که قطع درختان به عمد صورت گرفته است، اختصاص داشت. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجرای این مصوبه در 6 ماه گذشته گفت: در زمان اجرای این مصوبه در مواردی مشکلاتی مشاهده شد که طرح کنونی برای اصلاح اینگونه مشکلات آماده شده است. به گفته تقی‌پور دلیل طراحان این اصلاحیه این است که در برخی از موارد مالک چاره‌ای به جز قطع درخت ندارد و بر اساس مصوبه کنونی برای این قطع اجباری مجبور به پرداخت مبالغی چند صد میلیون تومانی است. موافقان این اصلاحیه معتقدند افزایش بیش از حد جرایم موجب ایجاد فساد می‌شود و باید نرخ جریمه‌ها منطقی شود.سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این گروه معتقد بودند که وجود چنین جریمه‌هایی علاقه به موضوع درخت‌کاری را در اذهان عمومی تضعیف کرده و مالکان را از تبعات آینده وجود درخت در املاکشان نگران می‌کند که چنین تفکری نباید شکل گیرد.


مخالفان هم بر این باورند که نباید جرایم بر اساس تورم افزایش یابد، چرا که اصلا این موضوع برای درآمدزایی نیست و باید جرایم جنبه بازدارندگی داشته باشد و در نتیجه این جرایم باید به شیوه کنونی حتی برای قطع تک درختان باقی بماند.رحمت‌الله حافظی از مخالفان این پیشنهاد با تاکید براینکه دیگر زمین و درختی در شهر تهران باقی نمانده است، گفت: از کمیسیون معماری و شهرسازی که کار آنها قطع درختان است تا به جای آن تیرآهن کاشته شود، انتظاری نداریم، اما از سایر اعضای شورای شهر انتظار داریم کمک کنند تا از درختان شهر صیانت شود. رئیس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و شورای شهر تاکید کرد: دو ماه از مصوبه شورا نگذشته است و می‌خواهند جریمه‌های قطع درختان را کاهش دهند و می‌گویند جریمه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و جرایم بیش از میزان تورم است، سوال اینجا است مگر قرار است قطع درخت توجیه اقتصادی داشته باشد و مگر جرایم قطع درخت مشابه کرایه تاکسی است که با افزایش تورم تطبیق داشته باشد. جریمه باید بازدارنده باشد.وی ادامه داد: اگر درختی جلوی پارکینگ است می‌توان برای جابه‌جایی آن تهمیداتی را اتخاذ کرد نباید به خاطر چنین مواردی مصوبه‌ای را که تصویب شده است نادیده بگیریم تا همه چیز به تاراج برود. در پایان این طرح با قید فوریت در دستور کار کمیسیون تلفیق شورای شهر قرار گرفت.