گروه مسکن: اوایل اردیبهشت امسال شهرداری تهران برای تشویق سازنده‌های مسکن به تمرکز فعالیت در محدوده «بافت‌فرسوده» بسته‌ای حاوی 5 نوع ضوابط انرژی‌زا طراحی و تصویب کرد که متناسب با مساحت زمین و روش ساخت، امکان بهره‌برداری از همه یا بخش‌هایی از بسته، توسط شرکت‌های ساختمانی و بسازوبفروش‌ها فراهم شده است.

شهرداری تهران در قالب این بسته،5 سیاست جدید برای «کاهش هزینه» و «افزایش سود» آپارتمان‌سازی در 1/ 6 درصد از مساحت پایتخت که طبق مقررات شورای عالی شهرسازی، بافت فرسوده شناخته می‌شود، در نظر گرفت. پیش از این تنها مشوق برای ساخت‌وساز در بافت‌فرسوده، تخفیف در عوارض شهرداری بود که با یک نرخ به‌صورت مساوی بین همه سازنده‌ها تعلق می‌گرفت اما در بسته جدید، ساخت‌وساز در محدوده بافت‌فرسوده به ترتیب مشمول «تخفیف 50 تا 100 درصدی عوارض ساخت»، «ارائه یک تا دو طبقه تراکم تشویقی»، «اجازه کسری پارکینگ معادل نصف واحدهای مسکونی پروژه»، «تامین رایگان هزینه طراحی و اجرای نما» و «پرداخت یارانه 9 درصدی نرخ سود وام نوسازی» پیش‌بینی شده بود.


با گذشت ۶ ماه از ابلاغ بسته‌های تشویقی در بافت فرسوده، عبادالله فتح‌اللهی، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران روز گذشته با حضور درغرفه روزنامه «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه مطبوعات درباره تاثیراتی که سیاست‌های جدید بر افزایش نوسازی بافت فرسوده گذاشته است، گفت: رویکرد بسته تشویقی ارتقای کیفیت ساخت دراین بافت بود. افزایش میزان تجمیع یکی از عوامل ارتقای ساخت در بافت فرسوده است و می‌تواند ساخت‌وسازهای این محدوده را به سمت ارتقای کیفیت پیش ببرد. اما بر اساس آماری که مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌دهد این بسته تشویقی به دلیل آنکه سایر ذی نقشان نتوانسته‌اند به وظایفشان عمل کنند نتوانسته تاثیر چندانی بر تجمیع واحد‌های مسکونی فرسوده بگذارد. به گفته فتح‌اللهی پیش از این میانگین تجمیع ۴۳ درصد بوده که بعد از ابلاغ بسته‌های تشویقی به ۴۵ درصد رسیده است.


او به پیوست‌های مالی بسته تشویقی اشاره کرد و گفت: هنوز در سال 94 یک وام ساخت در بافت فرسوده داده نشده است و امیدواریم دولت همان همتی که درخصوص وام خودرو به خرج داد را در حوزه وام فرسوده هم داشته باشد تا شاهد رونق در این بخش باشیم. ساکنان بافت فرسوده توان مالی شان برای ساخت پایین است و بدون تزریق وام امکان نوسازی واحد‌های فرسوده وجود ندارد و امیدواریم با ارائه وام کارآیی بسته‌های تشویقی افزایش پیدا کند. او در ادامه به جلسه اخیری که با وزیر راه‌و‌شهرسازی درخصوص تدوین برنامه‌های مسکن در برنامه ششم توسعه داشته است توضیح داد: در آن جلسه تنها طرح مساله شد و راه حلی برای نوسازی بافت‌های فرسوده ارائه نشد. اماامیدواریم به آسیب‌شناسی انجام شده در این حوزه توجه بیشتری شود. شفاف‌سازی روابط دولت مرکزی و دولت محلی، افزایش ضمانت اجرایی طرح‌های بالا دستی مانند طرح جامع و تفصیلی برخی از موضوعاتی بوده که در این جلسه ازسوی مدیران شهری مطرح شده است. فتح اللهی در این رابطه گفت: پیشنهاد ما در این جلسه در حوزه بافت فرسوده ضمانت اجرایی مصوبات قانونی قبلی بود. دولت موظف است که با همکاری شهرداری‌ها اقدام به نوسازی 10 درصد بافت فرسوده کند. هنوز دولت‌ها برای انجام این وظیفه قانونی هیچ ردیف بودجه‌ای در نظر نگرفته است درخواست ما ضمانت قانون تحول ساماندهی و حمایت از تولید عرضه مسکن و قانون احیای و بازسازی بافت فرسوده است.