گروه مسکن: معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی هفته آینده با برگزاری یک همایش، در نظر دارد مجموعه سیاست‌هایی را در حوزه‌های مختلف «زمین، تامین مسکن کم‌درآمدها، تامین منابع مالی بخش مسکن، شهرسازی پایدار و همچنین نوسازی بافت‌فرسوده»، از طریق اجماع کارشناسی و خرد جمعی، به مجموعه دولت و سیستم بانکی ارائه کند.

این همایش تحت عنوان «سیاست‌های توسعه مسکن در ایران» برگزار می‌شود و چهاردهمین دور آن که آذر ماه سال گذشته برگزار شد، نتایج عملیاتی برای معاونت به همراه داشت. علی چگینی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: ماحصل بیش از ۱۰۰ مقاله علمی و سخنرانی‌های همایش پارسال، در همان زمستان سال گذشته منجر به تدوین یک بیانیه ۲۹ ماده‌ای شد که طی یک‌سال اخیر مهم‌ترین مفاد آن، در بازار مسکن و ساختمان به اجرا درآمده است. در همایش سال گذشته، با تاکید بر اینکه برای خروج از رکود مسکن، «مداخله حداقلی دولت» ضروری به نظر می‌رسد، پیشنهاد شد تا پیش از آنکه تقاضای سفته‌بازانه وارد بازار شود و قیمت‌ها را دستخوش تغییر کند، دولت با سیاست‌های مناسب، سمت تقاضا را از طریق روش‌هایی همچون پس‌انداز و تسهیلات، مورد حمایت قرار دهد.


چگینی تصریح کرد: اوایل امسال، این پیشنهاد مورد پذیرش بانک مرکزی قرار گرفت و شاهد راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در خردادماه بودیم. همچنین توجه به ظرفیت بافت فرسوده برای تامین مسکن کم‌درآمدها نیز موضوع دیگری بود که در همایش سال گذشته بر آن اجماع شد و نتیجه آن به تصویب تسهیلات 50 میلیون تومانی برای پرداخت به پروژه‌های نوسازی بافت‌فرسوده منجر شد. مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن اظهار امیدواری کرد: همایش امسال «سیاست‌های توسعه مسکن در ایران» بتواند برای چالش‌ها و گره‌های موجود این بخش، راهکارهای موثر ارائه دهد.