براساس آمارهای منتشر شده طی ماه مارس سال جاری میلادی، میزان واردات نفت هند از ایران به رقم ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان از حداقل پنج سال گذشته تا کنون است. طبق گزارش‌های موجود، این رشد در پی بازگشت پالایشگاه خصوصی صنایع ریلاینس به گردونه بازار رخ داده، چرا که این پالایشگاه پس از چند سال مجددا خرید نفت خود را از سر گرفته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از رویترز، آمارها حاکی از این است که طی ماه گذشته میلادی پالایشگاه‌های هند در مجموع رقمی بالغ بر ۵۰۶ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز نفت از ایران واردات داشته‌اند که از جهش ۱۳۵ درصدی نسبت به ماه فوریه خبر می‌دهند. در ماه مارس سال گذشته میلادی، این پالایشگاه‌ها واردات نفت از ایران را به‌طور موقت به دلیل معلق نگه داشتن وضعیت محموله‌ها تا مشخص شدن تکلیف گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ متوقف ساختند تا اینکه در شرایط کنونی با صورت گرفتن توافق جامع هسته‌ای بار دیگر خرید نفت خود از ایران را از سر گرفته‌اند. به عقیده تحلیلگران، رشد آمار واردات نفت هند از ایران، در حقیقت سیگنال‌های مثبتی از موفقیت تهران در به دست آوردن مجدد سهم خود از بازار پس از برداشته شدن تحریم‌های غرب را منتشر می‌کند و از پتانسیل‌های بالای نفت ایران برای رقابت با سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا خبر می‌دهد.

رویترز در ادامه گزارش خود این چنین آورده است که ایران اعلام کرده به افزایش تولید نفت خود و صادرات آن تا زمانی که موقعیت بازار این کشور به شرایط پیش از تحمیل تحریم‌های اقتصادی بازگردد، ادامه خواهد داد. بر اساس داده‌های رسمی، دریک سال منتهی به ۳۱ مارس، میزان واردات نفت پالایشگاه‌های هند از ایران رشد چشمگیری داشته و از افزایش حدود ۴/ ۱۴ درصدی برخوردار شد تا به این ترتیب در نهایت رقم واردات نفت هند از ایران در این مدت به‌طور میانگین به سطح ۲۵۱ هزار بشکه در روز نزدیک شود.

طبق اطلاعات رویترز این میزان،‌ بزرگ‌ترین‌ رشد سالانه ثبت شده از سال‌های ۲۰۰۸ - ۲۰۰۷ تا کنون است. طی ماه گذشته پالایشگاه نفت اسار (Essar Oil) بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت هند از ایران است که طی ماه مارس حدود ۲۰۷ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت واردات داشته است. پالایشگاه مانگالور با واردات حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز از ایران در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن شرکت پتروکمیکالز (Petrochemicals Ltd) با مسوولیت محدود میزان وارداتی نزدیک به ۹۰ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز را برای خود به ثبت رسانده و در جایگاه سوم قرار گرفته است. همچنین طی ماه گذشته میلادی، شرکت نفت هند، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه این کشور و البته نه خریداری که به‌طور منظم نفت ایران را بخرد، وارداتی حدود ۲ میلیون بشکه (یا حدود ۶۷ هزار بشکه در روز) از ایران را برای خود به ثبت رسانده است.

بازگشت هند با سیگنال مهم نفتی ایران