میزان صادرات نفت ایران به ژاپن پس از اجرایی شدن برجام افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های آتی به 300 هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش «ایرنا» میزان صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی و از جمله ژاپن پس از رفع تحریم‌ها افزایش یافته و شماری از پالایشگاه‌های ژاپنی قصد دارند در پساتحریم، میزان واردات نفت از ایران را افزایش دهند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تمایل پالایشگاه‌های ژاپنی، میزان فروش نفت ایران به ژاپن در آینده نزدیک دو برابر شده و به مرز ۳۰۰ هزار بشکه در روز برسد. قراردادهای خرید نفت توسط پالایشگاه‌ها به شکل سالانه امضا می‌شود و تثبیت افزایش صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی به زمان بیشتری نیاز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در دو ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود هشت هزار بشکه در روز افزایش یافت. وزارت نفت به نقل از وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) اعلام کرد: میانگین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در دو ماه نخست مزبور (از ۱۲دی تا ۱۱ اسفند)، در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۵ میلادی حدود هشت هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

میانگین واردات نفت‌خام این کشور در ماه فوریه (۱۳بهمن- ۱۰ اسفند) به سه میلیون و ٤٦٠ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ماه پیش از آن، حدود ٦٠ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد. مقایسه فروش نفت در دوره مورد بررسی با فوریه ۲۰۱۵ حدود ٢٠٠ هزار بشکه در روز (۵/ ۵ درصد) کمتر شده و عربستان با صادرات روزانه یک میلیون و ١١٠ هزار بشکه در روز نفت خام به ژاپن همچنان در جایگاه نخست بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت‌خام به این کشور قرار دارد.