رقابت منفی رقبای نفتی ایران

گروه نفت و پتروشیمی: بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت روز پنج‌شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور مقام‌های بلندپایه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌طور رسمی افتتاح شد.

در این دوره ۸۸۰ شرکت از ۳۸ کشور شرکت کرده‌اند که می‌توان به آلمان، اوکراین، چین، ایتالیا، امارات، ارمنستان، اتریش، بلژیک، فرانسه، هنگ‌کنگ، هند، مالزی، هلند، لهستان، کانادا، ونزوئلا، کره جنوبی، روسیه، اسپانیا، ترکیه، انگلیس، جمهوری آذربایجان، نروژ، برزیل، بلغارستان، رومانی، ژاپن، نیوزیلند، تایوان، اندونزی، فنلاند، سوئیس، موناکو، استرالیا، سنگاپور، سوئد، پرتغال و آمریکا (از طریق نمایندگی‌های اروپایی) اشاره کرد. شرکت‌هایی مانند زیمنس آلمان، لوک اویل و گازپروم روسیه که در سال‌های گذشته از حضور در ایران و شرکت در نمایشگاه‌های نفت ایران خودداری می‌کردند، در این نمایشگاه بین‌المللی که برای نخستین بار در پساتحریم برگزار می‌شود، حضور یافته‌اند. از شرکت‌های معتبر حاضر در این نمایشگاه می‌توان به شرکت لینکلن الکتریک آمریکا، شرکت او‌ام‌وی اتریش و شرکت سایپم ایتالیا اشاره کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در اولین روز برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی مدیرعامل شرکت ملی نفت با حضور در این نمایشگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. رکن‌الدین جوادی به‌طور مشخص در سه حوزه موضوعات را طبقه‌بندی و مورد بررسی قرار داد؛ پیوستن ایران به طرح فریز نفتی، فروش نفت ایران و سنگ‌اندازی‌های رقبای نفتی برای افزایش میزان تولید و فروش نفت ایران و در نهایت حضور شرکت‌های معتبر در توسعه صنعت نفت. در این رابطه جوادی بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که ایران مادامی که میزان تولید نفت خود را به پیش از تحریم‌ها بازنگرداند در نشست‌های محدودکننده تولید نیز مشارکت نخواهد کرد.

جوادی تصریح کرد: ایران پس از بازیابی سطح تولید نفت خود پیش از تحریم‌ها، آماده پیوستن به تعامل جهانی برای بهبود وضعیت بازار نفت است. مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران برای به دست آوردن بازار به مشتریان خود تخفیف می‌دهد، گفت: ما با مشکلی روبه‌رو شدیم که رقبایمان برای اینکه مشتریان ما را از آن خود کنند به آنها مراجعه می‌کنند و تخفیف پیشنهاد می‌دهند، تاکنون تسلیم این جوسازی‌ها نشده‌ایم و امیدوارم باز هم نشویم. وی در پاسخ به پرسشی که«عربستان از پهلوگیری نفتکش‌های ایرانی جلوگیری می‌کند»، توضیح داد: رقابت در بخش نفت، اقتصادی و سیاسی است. در بخش اقتصادی در تلاش هستیم مشتریان را به بازار بازگردانیم و آنها را به یک منبع قابل اعتماد پایبند کنیم.

جوادی تصریح کرد: در بخش سیاسی، رقیبان ما برای دسترسی به برخی اهداف سیاسی خود در منطقه هزینه زیادی می‌کنند. از جمله یکی از این روش‌ها تماس و ایجاد محدودیت برای برخی شرکت‌های حمل‌ونقل بوده که خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته، نتوانستند موفق باشند. وی در این باره که آیا در مدل جدید قراردادهای نفتی شرکت‌های ایرانی در کنار شرکت‌های خارجی در بخش اکتشاف حضور خواهند داشت، اظهار کرد: در چارچوب این مدل از قراردادها که در هیات دولت تصویب شد، شرکت‌های ایرانی می‌توانند حضور داشته باشند، اما میزان آن، بستگی به توانایی شرکت‌های ایرانی دارد. در این مسیر ما فهرستی انتخاب می‌کنیم و اگر شرکتی خارج از این فهرست باشد، آمادگی داریم آن شرکت را ارزیابی کنیم. جوادی در ادامه نشست مطبوعاتی با بیان اینکه نفت روی آب نداریم، گفت: مشتریان نفتی ایران از کشورهای اروپایی، آسیایی، جنوب شرق آسیا و آفریقا هستند.

برنامه‌های تولید-صادرات ایران در سال 95

مدیرعامل شرکت نفت گفت: شرایط ما در سال جاری سخت‌تر از دوران تحریم است و فرصت بیشتری است که کارهای عقب‌افتاده را درست کنیم و زمینه را برای تولید اقتصادی بیشتر و انتقال دانش فنی فراهم کنیم. جوادی با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: سال ۹۵ به واسطه قرار گرفتن در شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی سال مهمی است. امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرا شدن برجام که دو سه ماه است آغاز شده، شاهد تلاش و تقویت صنعت و شتاب بخشیدن و گسترش توسعه در کشور باشیم و با برنامه‌ریزی و تلاش جهت استقلال بیشتر کشور و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تولید نفت خام ایران به روزانه ۳ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسیده است، گفت: در ماه آوریل (١١ فروردین ماه تا ١١ اردیبهشت ماه) میانگین صادرات نفت خام کشور از ۲ میلیون بشکه در روز گذشت. وی با بیان اینکه ما به تعهدهای پیش از تحریم در بخش تولید و صادرات نفت خام دست یافتیم، افزود: مقدار تولید نفت خام ایران به ۳ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رسید که به‌زودی این رقم به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه میانگین صادرات نفت خام ایران به روزانه ۲ میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است، به مقدار صادرات میعانات گازی اشاره کرد و گفت: صادرات میعانات گازی پیش از تحریم‌ها روزانه ٢٥٠ هزار بشکه بود که این رقم هم‌اکنون به ٤٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است و امیدواریم با توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی این رقم افزایش یابد. معاون وزیر در پاسخ به سوالی درباره اینکه نگاه شرکت ملی نفت برای همکاری با شرکت‌های خارجی بعد از تحریم‌ها، شرکت‌های غربی است یا شرقی، اظهار کرد: گرایش ما به هیچ شرکتی نیست، گرایش ما به این است که صنعت نفت را با حداکثر ظرفیت توسعه دهیم و باورهای درونی را تقویت کنیم. جوادی با بیان اینکه درهای صنعت نفت به روی شرکت‌های غربی و آسیایی باز است به شرط آنکه شرایط ایران را بپذیرند، تصریح کرد: همان‌گونه که اطلاع دارید فروش نفت ایران به اروپا پیش از لغو تحریم‌ها قطع شده بود، در حالی که پس از تحریم‌ها چند قرارداد فروش و صادرات نفت با شرکت‌های اروپایی امضا شده است.

جوادی با اشاره به اینکه در زمینه سرمایه‌گذاری نیز هم شرکت‌های غربی و هم بخشی از شرکت‌های آسیایی در چارچوب‌های مورد نظر ما توانایی همکاری با ایران را دارند، تصریح کرد: یادداشت‌تفاهم‌هایی که به تازگی برای همکاری امضا شده است هم مربوط به شرکت‌های غربی است و هم آسیایی. سهم شرکت‌های غربی سه یادداشت‌تفاهم و سهم شرکت‌های آسیایی ٢ یادداشت‌تفاهم بوده است. معاون وزیر نفت در این‌باره که برای شناسایی شرکت‌های E&P چه کارهایی انجام شده است نیز با اشاره به اینکه تا آخر اردیبهشت ماه فرمت این شرکت‌ها مشخص و تا آخر خردادماه ارزیابی آنها به پایان می‌رسد، اظهار کرد: اسامی این شرکت‌ها تا آخر تیرماه اعلام می‌شود.

تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به ٨٠هزار بشکه می‌رسد

جوادی درباره برنامه شرکت ملی نفت ایران در میدان یادآوران هم با اشاره به اینکه مذاکرات ما با طرف چینی درباره فاز دوم این پروژه در حال پایان است و اقدام‌های قانونی آن به‌زودی انجام خواهد شد، تصریح کرد: علت اصلی اینکه دراین میدان ما زیاد عجله نکردیم، این بوده که توسعه فاز دوم هر پروژه نیازمند ارزیابی از عملکرد فاز اول است. وی با اشاره به اینکه فاز نخست میدان یادآوران حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شد و ظرف دو هفته آینده به ظرفیت نهایی می‌رسد، گفت: هم‌اکنون درموقعیتی قرار گرفتیم که روی فاز دوم این پروژه تصمیم‌گیری کنیم و آن را به همان روش بیع متقابل و در همان چارچوب اولیه که پذیرفتند نهایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره آزادگان جنوبی هم با اشاره اینکه این پروژه به دلیل برخی مشکلات از پیمانکار چینی گرفته و به شرکت‌های داخلی سپرده شد، یادآور شد: در آن مقطع دو دکل در این میدان فعال بود در حالی که این تعداد هم‌اکنون به ١٨ دکل رسیده است، همچنین پنج حلقه چاه در آن مقطع حفر شده بود که در دو سال گذشته این تعداد به ٨٠چاه رسید.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم این چارچوب در فاز نخست به همین شکل ادامه یابد و تکمیل شود، اظهار کرد: چاه‌های این میدان به تدریج در حال تکمیل است و سه چاه این میدان ظرف سه هفته گذشته تکمیل شده است و امیدواریم تا پایان مهرماه ٣٠ هزار بشکه دیگر از این فاز به تولید برسد و بقیه در سقف ٣٢٠ هزار بشکه‌ای که تعریف شده جلو برود. معاون وزیر نفت با بیان اینکه فاز دوم این میدان نیز در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه می‌یابد، اظهار کرد: دو شرکت برای فاز دوم میدان ابراز علاقه کرده‌اند که اجازه مطالعه به آنها داده شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همه تصمیم‌های جدید پرریسک و نیاز به اجماع دارند، افزود: تصمیم‌های جدید ریسک خاص خود را دارد و شخصی نمی‌تواند بگوید تصمیمی صد درصد درست است. باید به جلو حرکت کنیم و در عمل کار را بهبود ببخشیم. جوادی افزود: اصلاحات مدل جدید قراردادهای نفتی انجام شده است و امیدواریم به دور از نگاه سیاسی نهایی شود. وی گفت: هم‌اکنون کارگروهی مشغول تدوین پیش‌نویس قراردادهای نفتی است و پس از تصویب پیش‌نویس نهایی در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران نخستین مناقصه حداکثر در تیرماه امسال برگزار می‌شود.

دلایل غیبت شل و توتال در نمایشگاه نفت

رکن‌الدین جوادی در ادامه در توضیح اینکه غیبت شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله شل و توتال در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پیام سیاسی خاصی دارد؟ گفت: این سوال را باید از خودشان پرسید، اما من با یکی از شرکت‌ها صحبت کردم، گفتند که ما دیر اقدام کردیم و با عذرخواهی از این بابت اعلام کردند که سال آینده حضور خواهند یافت. به گفته وی، با توجه به اینکه از عملیاتی شدن برجام سه ماه بیشتر نمی‌گذرد تصمیم‌گیری شرکت‌ها برای حضور در این نمایشگاه زمانبر شد.

معاون وزیر نفت درباره قرارداد با شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) برای میدان شاه‌دنیز گفت: قرار به سرمایه‌گذاری جدیدی نبوده است. ما پذیرفتیم که سهم ١٠ درصدی را حفظ کنیم. جوادی درباره توسعه منطقه نفتی لاوان اظهار کرد: منطقه ویژه لاوان از آن تصمیماتی بود که به گردن مجموعه وزارت نفت گذاشتند تا بدون اینکه راهبرد و هدف آن تعریف شود انجام شود، ازاین‌رو برای این طرح به تازگی مشاور گرفته شده است.