مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، دیروز در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه ماموریت صنعت گاز در سال ٩٥ عرضه پایدار گاز به تمام بخش‌ها از جمله صادرات، صنایع و نیروگاه‌ها است، گفت: با تزریق گاز به مخازن نفتی، تحویل به صنایع و تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌توان گاز را به منبعی مطمئن برای ارزآوری کشور بدل کرد. حمیدرضا عراقی در ادامه به فعالیت‌های این شرکت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال عملیات گازرسانی به پنج هزار روستا آغاز و تا پایان سال دو هزار و ٨٠٠ روستا به شبکه سراسری گاز پیوستند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها در طول فعالیت صنعت گاز بی سابقه بوده است، اظهار کرد: امسال نیز مابقی روستاها به شبکه سراسری گاز متصل می‌شوند. به گفته وی، در سال ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٨، ٥٠ و ٥٨ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل شد که جایگزینی این مقدار سوخت پاک با سوخت‌های میان تقطیر منجر به ٦ میلیارد دلار صرفه‌جویی برای کشور شده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در سال گذشته با بهره‌گیری از روش‌های جدید سرمایه‌گذاری توانستیم خط ششم سراسری و قطعه صادرات گاز به عراق را اجرایی کنیم. وی افزود: موضوع صادرات گاز، موضوعی بلندمدت است که هم‌اکنون به نفع ماست که پروژه‌های صادرات گاز خود را به وسیله خطوط لوله انجام دهیم اما این موضوع دلیل نمی‌شود که در حوزه انرژی ورود پیدا نکنیم؛ زیرا برای صادرات گاز به نقاط دوردست، این روش خوبی به شمار می‌آید. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه هم اکنون بازار ال.ان.جی در دنیا گرم و گران نیست، گفت: با توجه به هزینه سرمایه‌گذاری بالا در این نوع پروژه‌ها باید پیش از هر چیز در مورد توجیه اقتصادی این نوع پروژه‌ها تحقیقات به عمل‌ آید.

٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران را سازندگان داخلی تامین می‌کنند

وی گفت: هم اکنون ٩٥ درصد از تجهیزات موردنیاز صنعت گاز ایران از سوی سازندگان داخلی تامین می‌شود؛ در حالی که پیش از انقلاب اسلامی ایران، تجهیزات ابتدایی همچون علمک‌ها و کنتورها از خارج از کشور وارد می‌شد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: هم‌اکنون در حوزه پالایشگاهی ٨٠ درصد، گازرسانی ٩٨ درصد و خطوط انتقال گاز به ٩٥ درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات و کالاهای مورد استفاده رسیده‌ایم اما همچنان از نقطه ایده‌آل در زمینه ساخت داخل فاصله داریم. عراقی با بیان اینکه سازندگان داخلی باید محور کار خود را بر اساس مزیت رقابتی و صادراتی توسعه دهند، گفت: هم‌‌اکنون به دنبال استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه کنتورهای هوشمند گاز هستیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه برای گازرسانی به زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان همچون نیروگاه‌ها در انتظار پاکستان نخواهیم ماند، گفت: هم‌اکنون گازرسانی به نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی استان سیستان و بلوچستان در اولویت شرکت ملی گاز ایران به این شرکت قرار دارد.

عراقی گفت: هر زمانی که پاکستان آمادگی خود را برای دریافت گاز ایران اعلام کند، بلافاصله ایران ٥ تا ٦ ماه بعد گاز را به این کشور تحویل خواهد داد. وی افزود: طبق قرارداد گازی میان دو کشور، پاکستان بابت عدم برداشت گاز از خط لوله باید جریمه پرداخت کند اما تصمیم‌گیری در مورد این مسائل مربوط به دولت می‌شود و ما تابع دستور دولت هستیم. معاون وزیر نفت در ادامه درباره شکایت گازی ترکیه از ایران گفت: ترکیه در دو حوزه پایداری و قیمت گاز از ایران شکایت کرده بود که خوشبختانه در حوزه امنیت عرضه و پایداری صادرات گاز رای دادگاه به نفع ایران تمام شد. عراقی ادامه داد: در حوزه دیگر نیز به دلیل کاهش قیمت گاز باید ١٣ تا ١٦ درصد در قیمت گاز صادراتی کاهش داشته باشیم و مذاکره در این حوزه در جریان است و تا سه ماه آینده درصد نهایی و چگونگی پرداخت مشخص می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره تفاهم‌نامه همکاری با شرکت سایپم نیز گفت: خط لوله نهم و یازدهم سراسری باید طی چند سال آینده ساخته شود و در این خصوص با شرکت‌های بزرگی وارد مذاکره شده‌ایم.معاون وزیر نفت درباره واگذاری خط لوله هفتم سراسری به شرکت‌های روسی نیز گفت: آماده همکاری با شرکت‌های بزرگ دنیا هستیم ولی واگذاری خط لوله هفتم سراسری به شرکت‌های روسی صحت ندارد.

عراقی درباره اظهار‌نظر وزیر نفت کشورمان مبنی بر اختصاص هشت هزار میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی به روستاها در سال گذشته نیز گفت: شرکت ملی گاز ایران با جذب سرمایه و از محل عوارض گازرسانی توانسته است گازرسانی به روستاها را اجرایی کند.

وی افزود: هم‌اکنون ۵/ ۲ تا ٣ برابر پولی که مردم بابت هزینه گاز به شرکت ملی گاز ایران پرداخت می‌کنند، به ستاد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.عراقی با اشاره به علاقه‌مندی روسیه و ترکمنستان برای همکاری با ایران در زمینه صادرات گاز و ال‌ان‌جی گفت: هم‌اکنون در این زمینه مذاکرات مقدماتی با روسیه انجام شده که برای رسیدن به نتایج محسوس نیاز به زمان بیشتری داریم اما با ترکمنستان در این زمینه تا‌کنون مذاکرات زیادی داشته ایم و نیز در همین زمینه با مدیرعامل شرکت ملی گاز ترکمنستان جلسه‌ای داشتیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به موقعیت و استعدادهای ژئوپلیتیکی ایران در زمینه صادرات گاز به کشورهای مختلف گفت: به نفع کشور ما است تا در بخش‌های شمالی خود، تجارت مشترکی در زمینه گاز با کشورهای همسایه خود داشته باشد.عراقی افزود: اگر ایران در زمینه صادرات گاز به اروپا فعال نباشد، برخی کشورها با ایران هراسی قصد دارند مسیر خطوط لوله صادرات گاز به اروپا را از مسیری به غیر از ایران انجام دهند.