گروه نفت و پتروشیمی: تقویت شاخص دلار آمریکا باعث شد تا معاملات نفت در روز گذشته ضعیف ادامه پیدا کند؛ اتفاقی که کاهشی دوباره برای قیمت نفت به همراه داشت. بر این اساس، قیمت آتی نفت برنت بعد از آخرین کاهش در معاملات روز دوشنبه که ۳۷ سنت بود، تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه) ۲۵ سنت دیگر کاهش یافت و به ۴۸ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز روز گذشته ۱۹ سنت دیگر کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید، این در حالی است که دوشنبه نیز کاهشی ۳۳ سنتی را پشت سر گذاشته بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد معادلات در بازار آتی نفت برنت و نفت خام آمریکا با افت متوسط برای چهارمین روز متوالی به پایان رسید. افزایش شاخص دلار به‌عنوان یکی از فشارهای اصلی بر قیمت نفت، بازارهای کالایی را که توسط این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند، برای دارندگان سایر ارزها گران‌تر می‌کند. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند در حال حاضر «یک جدال بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نفت ایجاد شده است».

مایک مک کارتی، استراتژیست ارشد بازارهای سی ام سی سیدنی در این زمینه به رویترز می‌گوید: «درحالی‌که سرمایه‌گذاران نگاهی ارزشی به بازار نفت و تحولات آن دارند با معامله‌گرانی روبه‌رو هستند که بازار را در بالاترین محدوده خود می‌بینند؛ زیرا در حال حاضر قیمت‌ها در مقایسه با ژانویه سال جاری میلادی (دی-بهمن سال گذشته) که به کمترین سطح خود در ۱۲ سال گذشته رسیده بود، ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است». براین اساس مشاهده می‌شود که در نتیجه جدال بازیگران بازار نفت، نوسانات این بازار در طول یک روز افزایش پیدا کرده است. در واقع سرمایه‌گذاران ارزش مناسبی را برای نفت در قیمت‌های فعلی قائل هستند و در نقش خریدار ظاهر می‌شوند، اما معامله‌گران که سود مناسبی را در مدت اخیر کسب کرده‌اند، در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند. مک‌کارتی این بازار را با «نوسانات بالا در یک روز» ارزیابی و در عین حال جریان معاملات آن را «کم خون» توصیف می‌کند. اما در حالی‌که در پایان امروز آمارهای رسمی از میزان ذخایر نفت آمریکا از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور منتشر می‌شود، یک نظرسنجی مقدماتی از تحلیلگران رویترز در آستانه ارائه این آمارها نشان می‌دهد که آنها کاهش حدودا ۵/ ۲ میلیون بشکه‌ای از ذخایر نفت آمریکا را تخمین می‌زنند.

به این ترتیب حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ مه (جمعه گذشته) چیزی حدود ۸/ ۵۳۸ میلیون بشکه بوده است. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ذخیره بنزین آمریکا نیز در هفته گذشته ۳/ ۱ میلیون بشکه کاهش یافته است. این میزان کاهش در حالی است که آمریکا در حال آماده‌سازی خود برای تامین بنزین رانندگان در فصل تابستان است. عاملی که توانست تا حدودی از قیمت نفت حمایت کند. با این حال باید منتظر گزارش‌های رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) بود که چهارشنبه شب منتشر خواهد شد. اما تداوم سیاست سهم بازار باعث شد تا در خاورمیانه رسانه‌های دولتی عراق از ثبت رکورد صادرات ۹/ ۳ میلیون بشکه‌ای در روز خبر دهند. عراق در حال حاضر ۷/ ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که نشان از رقابت‌های سنگین برای حفظ سهم بازار دارد.