باشگاه خبرنگاران جوان: خالد الفالح در نخستین مصاحبه خود پس از تصدی وزارت نفت عربستان گفت: شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار نفت در حال کم شدن است. به گزارش بلومبرگ وزیر جدید انرژی عربستان گفت: اشباع ذخیره نفت که در سرتاسر جهان مسیر فلج‌کننده‌ای در پیش گرفته بود پس از دو سال، بالاخره از بین رفته است.

خالد الفالح در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از تصدی قدرتمندترین منصب صنعت انرژی در ماه گذشته گفت: «دیگر تمام است. مازاد ذخایر بازار از بین رفته است. باید مدتی وضع بازار را به همین صورت حفظ کنیم تا سیستم به حالت عادی برگردد.» فالح که فارغ التحصیل دانشگاه‌ ای‌ اند‌ ام تگزاس است و قبلا مدیر ارشد اجرایی شرکت آرامکو بود، در ماه مه ‌جانشین سیاست‌گذار کهنه‌کار عربستانی، علی النعیمی شد. او هفته جاری برای دیدار از عملیات شرکت آرامکو وارد تگزاس شد. فالح حدود دو سال بعد از اینکه قیمت نفت آمریکا به بشکه‌ای ۱۰۷ دلار رسید، کلیات طرح پایان دادن به مازاد مصرف بازار و شروع فصلی جدید در تجارت انرژی را اعلام کرد.

از زمان کاهش قیمت نفت در تابستان ۲۰۱۴، تنها صدهزار فرصت شغلی در تگزاس از بین رفته است. اما به گفته او، کشورهایی مانند هندوستان و بخش‌هایی از آسیا، اکنون اشتهای بیشتری برای نفت دارند. در حالی که تولید نفت خام در آمریکا، نیجریه و مناطق دیگر کاهش داشته است، شکاف یک میلیون بشکه‌ای عرضه و تقاضا در حال بسته شدن است. اولین مرحله بهبود در این صنعت با ذخیره نفت خام در اکثر مناطق دنیا آغاز شده است. آمریکا به ذخیره تاریخی حدودا ۵۳۰ میلیون بشکه رسیده است و ماه‌ها طول می‌کشد که این میزان کم شود. فالح گفت: «حالا پرسش اینجا است که سیستم با چه سرعتی خود را ترمیم می‌کند. این بستگی به سرعت ترمیم قیمت‌ها دارد. باید نیمه دوم امسال و سال بعد منتظر باشیم تا ببینیم چه روی خواهد داد.»