دنیای اقتصاد: روند صادرات نفت خام ایران به دو مشتری بزرگ خود یعنی چین و هند درمسیر صعودی قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دو منبع آگاه پیش‌بینی کردند صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران این ماه با ۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۸/ ۲ میلیون بشکه در روز برسد. این در حالی است که به گزارش رویترز، میزان صادرات نفت خام ایران به چین ممکن است در ماه جاری (آگوست) به بیشترین میزان ظرف ۱۱ ماه گذشته برسد. به این دلیل که میزان تقاضا برای نفت خام سنگین‌ ایران پس از اینکه ایران قیمت را کاهش داد، افزایش یافته است.

یکی از منابع آگاه درباره تانکرهای نفتی گفت: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به چین در ماه آگوست از ۷۳۳ هزار بشکه فراتر خواهد رفت که بیشترین رقم از ماه سپتامبر محسوب می‌شود. ایران احتمالا به همین روال گوی رقابت‌ را از دیگر رقبا در بازار چین برباید و همچنان سهم خودش را در این بازار در نیمه دوم ۲۰۱۷ نیز افزایش دهد؛ چرا‌که میزان عرضه کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کاهش تولید نفت آمریکای لاتین باعث شده عرضه نفت خام سنگین ایران افزایش یابد. منبع آگاه دوم اعلام کرد: خریداران چینی معمولا بیشتر نفت خود را از خاورمیانه وارد می‌کنند؛ چرا‌که شاخص قیمت دبی در برابر برنت تضعیف شده است. محاسبات رویترز نشان می‌دهد، به منظور جذب مشتری، ایران قیمت فروش رسمی را برای نفت سنگین در ۳ ماهه سوم سال ۲ سنت در هر بشکه کاهش داد. منبع آگاه اول گفت: روی هم رفته میزان صادرات نفت خام ایران در ماه آگوست برای کشورهای آسیایی با ۳/ ۰ درصد کاهش به ۳/ ۱ میلیون بشکه در روز در ماه جولای رسید. این منبع آگاه اعلام کرد: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران احتمالا در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۴ درصد کاهش به ۳۸/ ۲ میلیون بشکه برسد که نخستین کاهش ۴ ماهه را در سال جاری نسبت به سال گذشته رقم خواهد زد. میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به آسیا ۵ درصد در ماه جولای افزایش یافته و به ۶۵/ ۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که این میزان صادرات برای اروپا ۱۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته و به ۶۱۳ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات خاورمیانه هم با تغییر جزئی در محدوده ۱۱۱ هزار بشکه در روز باقی مانده است.

شرکت نفت هند قرارداد واردات روزانه 80 هزار بشکه نفت را با ایران امضا کرد

مقامات شرکت نفت هند(IOC) روز جمعه اعلام کردند این شرکت قرارداد یکساله برای واردات روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز را با ایران امضا کرده است. به گزارش «ایرنا»، بر‌اساس جدید‌ترین داده‌های کشتیرانی هند، واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست سال جاری با ۲ درصد کاهش به ۱۵۱ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز رسیده است. هند در ماه مه ۴۸۷ هزار و ۶۰۰ بشکه نفت خام در روز از ایران وارد کرده است که این مقدار ۹ درصد کمتر از ماه آوریل و ۴۰ درصد کمتر از ماه اکتبر است. این درحالی است که دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند ماه گذشته اعلام کرد پالایشگاه‌های هند در نظر دارند در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن نفت کمتری از ایران وارد کنند. وی کاهش مهلت ایران از ۹۰ روز به ۶۰ روز را یکی از دلایل تصمیم این کشور به کاهش واردات نفت از ایران عنوان کرده بود.

وزیر نفت هند پیش از این به دنبال اختلاف ایران با این کشور درخصوص توسعه میدان گازی فرزادB گفته بود درصورتی‌که دو کشور بر سر توسعه میدان گازی فرزادB به توافق نرسند این کشور واردات نفت از ایران را تا یک پنجم کاهش می‌دهد. ایران سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری شرکت او‌ان‌جی‌سی هند و تاخیرهای این شرکت را از دلایل نارضایتی خود از طرف هندی اعلام کرده و گفت‌وگو با دیگر شرکت‌های خارجی را برای توسعه میدان گازی فرزادB در دستور کار قرار داده است. هند پس از چین بزرگ‌ترین‌ مشتری نفت ایران است و سال میلادی گذشته حدود ۵۱۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد. مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۶/ ۴ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد. هند یکی از معدود کشورهایی بود که در دوران تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه داد.

صادرات بنزین از سنگاپور به ایران

همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که سنگاپور در هفته منتهی به ۱۹ جولای ۵۵ هزار تن بنزین به ایران صادر کرده است. به گزارش« ایسنا» به نقل از رویترز، موسسه مشورتی اف جی‌ای پیشتر اعلام کرده بود که میزان تقاضا برای بنزین در ایران در ماه جولای، به دلیل اوج گرفتن سفرهای تابستانی و استفاده زیاد مردم از خودرو به بالاترین رقم خود رسیده است.