امضای تفاهم‌‌‌نامه سیستم اندازه‌‌‌گیری آنلاین دودکش نیروگاه شازند

بر اساس گفت‌‌‌وگوی رضا راجی‌کرمانی، مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم با «دنیای‌اقتصاد»، این سیستم تا حد بسیار بالایی بومی‌سازی شده است و مورد تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز قرار دارد. مهندس راجی‌کرمانی می‌‌‌گوید: سیستم پایش آلایندگی دودکش‌‌‌ها که به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رسیده است، بیش از ۹۰‌درصد از قطعات و تجهیزات داخلی را در خود می‌‌‌بیند و تا حد بالایی داخلی‌سازی شده است. به گونه‌‌‌ای که می‌توان به جرات گفت ۹۰‌درصد آن تولید ایران محسوب می‌شود. به گواه مهندسان ایرانی، این دستگاه پیش‌تر نیز در داخل کشور ساخته می‌‌‌شد اما تجهیزات و قطعات آن، ساخت شرکت زیمنس آلمان بود. حال اما به کمک توانمندی‌‌‌های فنی و بومی ایرانی، ۹۰‌درصد تجهیزات و قطعات این دستگاه ایرانی است و تولید آن تماما در داخل کشور صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت پیرامون سیستم قشم در این باره می‌‌‌گوید: این سیستم برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ در کشور به تولید رسید؛ اما در آن سال‌ها حدود ۸۰‌درصد قطعات مصرفی آن از خارج کشور تامین می‌‌‌شد و وارداتی بود. حال اما مقدار وابستگی این سیستم به ۱۰‌درصد رسیده و آنالایزر آن که آلمانی و وارداتی بود، اکنون بومی‌سازی شده است.

این دستگاه گران‌قیمت که قرار است در نیروگاه شازند استفاده شود، نمونه‌‌‌های خارجی گران‌‌‌تری نیز دارد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه می‌‌‌گوید: قیمت کامل با داخلی‌سازی سیستم‌ها، قطعات و تجهیزات، بین ۱۵ تا ۲۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ظرفیت بالای تولید این دستگاه در کشور، نیروگاه‌‌‌های مختلفی را به خیالی آسوده می‌‌‌رساند. راجی‌کرمانی در این خصوص تصریح می‌کند: با توجه به داخلی‌سازی بالای ۹۰‌درصد قطعات و تجهیزات این سیستم، سالانه بین ۲۰ تا ۲۵ دستگاه قابل تولید هستند. شایان ذکر است که پیش از این تفاهم‌نامه در حال ساخت این سیستم برای تعدادی از نیروگاه‌‌‌های کشور از جمله دوکوهه، سهند، قشم و خرم‌آباد با عمق دانش‌بنیان کمتری نسبت به این موضوع بود. ضمن اینکه تعداد دیگری از نیروگاه‌‌‌ها نیز درخواست‌‌‌های خود را برای ما ارسال کرده‌اند تا این دستگاه را برای آنها نیز تولید کنیم.