رویترز اعلام کرد: دو وزیر صنعت و نفت ایران با ارسال نامه‌ای برای مقامات هندی اعلام کردند دولت ایران جبران خسارات ناشی از حمل نفت توسط نفتکش‌های ایرانی به این کشور را از ۵۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار تضمین می‌کند.

به گزارش پانا نیوز، رویترز نوشت، پس از آنکه دهلی نو خواستار اختصاص تضمین‌هایی برای کمک به ادامه حمل نفت ایران به هند شد، ایران پیشنهادهایی به شرکت‌های بیمه‌ای داده است تا امکان تداوم صادرات نفت از طریق نفتکش‌های ایرانی به هند فراهم شود.

ایران در نامه‌ای به دولت هند، تضمین‌های دولتی به رقم یک میلیارد دلار در ازای هر اتفاق برای حمایت از حمل نفت توسط نفتکش‌های ایرانی به هند را پیشنهاد داده است. هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است.

واردات نفت خام هند از ایران به دلیل مشکلات بیمه‌ای ناشی از تحریم‌های غرب لطمه دیده و تا ماه ژوئن ۴/۵۹ درصد کاهش یافته است. اختصاص تضمین‌های دولتی می‌تواند به تداوم صادرات نفت ایران به هند کمک کند.

بر اساس این نامه، که از سوی مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و رستم قاسمی، وزیر نفت این کشور نوشته شده، به دولت هند گفته شده است که مسوولیت ۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری ناشی از صدمه نفتکش‌ها تحت پوشش تضمین دولتی و صندوق ویژه دولت (ایران) قرار می‌گیرد.

این دو وزیر ایرانی همچنین اعلام کرده‌اند که وزیر دارایی ایران نامه نهایی مربوط به تضمین‌های دولتی را در زمان مناسب منتشر خواهد کرد. هند خود را ملزم به تبعیت از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌داند، اما با اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا که با هدف کاستن از درآمدهای نفتی دولت ایران انجام می‌شود، همراهی نمی‌کند.

با محدود شدن گزینه‌های پیش رو، هند به دنبال اختصاص تضمین‌های دولتی از سوی ایران برای دو شرکت بیمه‌ای کیش و معلم بود. این دو شرکت کشتی‌های ایرانی را در مقابل صدمات فردی و ادعاها در مورد پاکسازی محیط زیست بیمه می‌کنند.

دهلی نو موافقت موقت خود را با بیمه محموله‌های نفتی ایران به مقصد بنادر هند توسط دو شرکت بیمه ایرانی اعلام کرده، اما خواستار حمایت بلندمدت دولت ایران از این شرکت‌ها شده بود. هند تا پایان سپتامبر، در زمینه تمدید بلندمدت مجوز فعالیت این دو شرکت بیمه ایرانی، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گفته منابع مطلع در صنعت کشتیرانی، بزرگ‌ترین مانع احتمالی برای کشتی‌هایی که از پوشش بیمه‌ای شرکت‌های ایرانی برخوردارند این است که حتی با وجود تضمین‌های دولتی به دلیل تحریم‌های بانکی غرب نتوانند خسارت خود را از این شرکت‌ها دریافت کنند.

در نامه مذکور آمده است، برای خسارت‌های تا ۵۰ میلیون دلار، کنسرسیومی از شرکت‌های بیمه ایرانی به ریاست بیمه مرکزی ایران تشکیل شده است که بخش عمده‌ای از این پوشش بیمه‌ای را تامین می‌کند. شرکت‌های بیمه کیش، معلم و بیمه مرکزی ایران تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار دارند.

غضنفری همچنین در این نامه خاطرنشان کرده است: تضمین مشابهی نیز برای شرکت بین‌المللی بیمه قشم در نظر گرفته شده است. این شرکت تاکنون از سوی دولت هند برای پوشش بیمه‌ای محموله‌های ایرانی عازم هند مورد پذیرش قرار نگرفته است.