گروه نفت و پتروشیمی- به نظر می‌رسد طی چند هفته اخیر آنچه بیش از همه قیمت نفت و دیگر بازارهای جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده، عوامل ژئوپلتیکی همچون بحران سوریه و تحولات خاورمیانه از یکسو و از سوی دیگر موضع‌گیری کشورهای مختلف در پی آن بوده است تا عوامل اقتصادی.
نفت دبلیو تی‌ای آمریکا که در آخرین روز هفته گذشته همراه با اوج‌گیری احتمال وقوع جنگ در سوریه و بی‌ثباتی در خاورمیانه به بالاترین قیمت خود در دو سال اخیر رسیده بود، با تغییر لحن سیاستمداران کاخ سفید و تامل آنان در مورد حمله نظامی تا اعلام نظر کنگره، در ساعات ابتدایی معاملات یک روند ریزشی را آغاز کرد، تا آنجا که در هر ثانیه تا پنج سنت از قیمت آن کاسته می‌شد. در ساعات میانی روز نیز با اعلام آمارها مبنی بر کاهش واردات نفت چین، شیب کاهشی قیمت نفت تندتر شد و با ۵۵/۰ درصد کاهش به ۹۲/۱۰۹ دلار در هر بشکه رسید. در این میان نفت برنت نیز از همان ساعات آغازین بازگشایی درهای بورس لندن در اولین روز هفته میلادی به تاثیر از بی‌نتیجه بودن نشست سران گروه بیست و باقی ماندن چالش‌ها بر سر بحران خاورمیانه در بین کشورهای عضو، شیب نزولی خود را آغاز کرد و با ۱۵/۱دلار کاهش به قیمت ۱۱۴/۹۷ دلار در هربشکه معامله شد. در ادامه روز نیز همزمان با انتشار اظهارات وزیر امور خارجه روسیه درخصوص ارائه طرحی برای جلوگیری از حمله واشنگتن به دمشق و پذیرفته شدن ضمنی آن از سوی آمریکا، سبب کاسته شدن از نگرانی‌ها در رابطه با شعله‌ور شدن جنگ در خاورمیانه و مسدود شدن خطوط انتقال انرژی به میزان قابل توجهی شد که این امر در ادامه‌دار بودن روند کاهشی نفت در بازارهای جهانی تاثیر بسزایی داشت. در نتیجه این رویدادها انتظار می‌رود قیمت نفت اوپک نیز با کاهش مواجه شود. اگرچه به گزارش بلومبرگ، باتوجه به اتفاقات و تحولات لحظه‌ای در منطقه خاورمیانه و جهان، فعالان بازار نفت ترجیح می‌دهند حجم مبادلات و قیمت هر بشکه نفت را در سطح کنونی ثابت نگه دارند و در انتظار تصمیم سیاستمداران و به‌ویژه جلسه کنگره که از دیروز شروع شده بمانند.
در بازار آتی نفت نیز، نفت آمریکا تحویل اکتبر با ۷۷ سنت کاهش در بورس نیویورک ۷۶/۱۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد، همچنین حجم تمام قراردادها نیز با ۱۳ درصد کاهش نسبت به میانگین صد روز اخیر همراه بود. دیروز در بورس لندن نفت برنت تحویل اکتبر همچون بازار آتی نفت آمریکا با کاهش همراه بود و با ۵۶ سنت کاهش به ۵۶/۱۱۵ دلار در هر بشکه رسید.