نفت تگزاس افت کرد، اوپک و برنت گران شدند
قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش ۴۳ سنتی به ۱۰۹ دلار و ۸۳ سنت و قیمت نفت برنت با ۵ سنت افزایش به ۱۱۲ دلار و ۶۹ سنت رسید. به گزارش سایت رسمی اوپک قیمت سبد نفتی کشورهای عضو که نفت ایران نیز در این سبد تعریف می‌شود با 43 سنت افزایش به 109 دلار و 83 سنت برای آخرین روزهفته رسید؛ گرچه در هفته گذشته به دلیل احتمال حملات آمریکا علیه سوریه قیمت نفت اوپک به بشکه‌ای 112 دلار و 10 سنت نیز رسیده بود؛ اما بعد از لغو این احتمال قیمت نفت اوپک رو به کاهش است.
همچنین بر اساس آمار‌های قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت برای تحویل در ۱۳ اکتبر با ۵ سنت افزایش به ۱۱۲ دلار و ۶۹ سنت رسیده و قیمت نفت متوسط سبک تگزاس آمریکا با ۵۴ سنت کاهش به بشکه‌ای ۱۰۸ دلار و یک سنت افزایش رسیده‌است. همچنین قیمت هر تن گازوئیل با ۲۸ سنت افزایش به ۹۵۴ دلار و ۲۵ سنت رسیده است.
به‌گزارش خبرگزاری فارس آمارهای مربوط به قیمت نفت برنت نشان می‌دهد در روز ۱۲ سپتامبر قیمت نفت از بشکه‌ای ۱۱۲ دلار و ۸۱ سنت شروع شده و روند کاهشی به خود گرفته و تا نقطه ۱۱۱ دلار و ۷۹ سنت رسیده بود؛ اما دوباره روند افزایشی به خود گرفت.

عرضه نفت خام در بازارهای جهانی شرایط مطلوبی دارد
وزیر نفت عربستان با مطلوب خواندن شرایط عرضه نفت خام در جهان اعلام کرد: کشورش برای تامین تقاضای جهانی نفت، آمادگی افزایش تولید را دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان اعلام کرد بازار جهانی نفت هم اکنون از تعادل خوبی برخوردار است، اما این کشور می‌تواند برای پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت، تولید خود را افزایش دهد.
با افت شدید تولید نفت لیبی به دلیل اعتراض‌های گسترده کارگری در این کشور عضو اوپک، عربستان در ماه اوت سال‌جاری میلادی تولید نفت خود را به بیش از ١٠ میلیون بشکه در روز رساند. سخنان نعیمی پس از آن مطرح می‌شود که اوپک در تازه‌ترین گزارش خود، برای بر طرف کردن نگرانی مصرف کنندگان از افت تولید نفت لیبی، همه تلاش خود را به خرج داده بود.
نعیمی گفت: بنیادهای بازار نفت مطلوبند و بازار توازن خوبی دارد؛ این پیام را تکرار می‌کنم که عربستان توان و اراده پاسخگویی به تقاضای جهانی نفت را دارد. با وجود افزایش تولید نفت عربستان، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در روزهای پایانی ماه اوت سال جاری میلادی به بالای ١١٧ دلار برای هر بشکه رسید که بحران صنعت نفت لیبی و احتمال حمله آمریکا به سوریه، مهم‌ترین عوامل این افزایش قیمت بودند.
به گفته نعیمی، گمانه‌زنی‌ها درباره رویدادهای سیاسی، هم اکنون مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده بهای نفت در بازارهای جهانی هستند. وی گفت: تولید نفت اوپک در ماه اوت ٢٠١٣، نزدیک به تولید نفت آن در ماه پیش از آن بود و تنها حدود ١٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داشت؛ این کاهش تاثیر مهمی ندارد و شاهد هیچ بحرانی نخواهیم بود. به گفته منابع صنعتی، تولید نفت عربستان در ماه اوت سال جاری میلادی به ١٠ میلیون و ١٩٠ هزار بشکه در روز رسید.
عبدالله البدری، دبیر کل اوپک نیز پیش از این اعلام کرده بود در صورت کمبود عرضه، کشورهای عضو این سازمان تولید خود را افزایش می‌دهند؛ اما اکنون مشکل کمبود عرضه در کار نیست. البدری که خود از شهروندان لیبی است، ابراز امیدواری کرد دولت لیبی اقدام‌های لازم را برای بازگشت فوری تولید نفت این کشور به سطح عادی انجام دهد.