گروه نفت و پتروشیمی- بهاره رادمنش: طی هفته اخیر با آغاز به کار شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و کاهش احتمال بروز جنگ در سوریه، قیمت جهانی نفت به روند کاهشی خود ادامه داد، به نحوی که نفت دبلیو تی آی آمریکا روز گذشته به پایین‌ترین قیمت خود در ۶ هفته گذشته رسید و در بورس نیویورک با ۴۴ سنت کاهش نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۱۵/۱۰۳ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز به تبع اخبار مثبت از اوضاع سیاسی خاورمیانه و افزایش تولید نفت خام سودان جنوبی، در کانال کاهشی قرار گرفت و با ۴۰ سنت کاهش به ۷۶/۱۰۷ دلار در هر بشکه رسید. در این بین بازگشایی تاسیسات تولید و پایانه‌های صادرات نفت لیبی که به بهبود تولید نفت و بازگشت سطح تولید به حدود ٤٠ درصد ظرفیت نفتی این کشور (پیش از آغاز ناآرامی‌های سال ٢٠١١) منتهی شده، در کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام در معاملات یک هفته گذشته بازارهای جهانی موثر بوده است.

فیل فیلن، تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز گروپ مستقر در شهر شیکاگو آمریکا معتقد است با پایان فصل تابستان و مسافرت‌های این فصل، تولید بنزین آمریکا نیز به طور بی‌سابقه‌ای در این زمان از سال در سطح بالایی قرار دارد که انتظار می‌رود این امر در کنار کاهش قیمت نفت به کاهش بیشتر قیمت بنزین در ایالات متحده منجر شود. این در حالی است که عراق نیز اعلام کرده است تولید نفت‌خام این کشور از میدان‌های نفتی واقع در جنوب با رشد همراه بوده و بهبود طرف عرضه در ماه‌های پیش رو ممکن است کاهش بیشتری از قیمت نفت را رقم بزند. در این میان، اما نقش ایران در تحولات قیمت جهانی نفت انکار ناپذیر است، به طوری که در همه سال‌های تحریم، تحولات قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی به نحوی متاثر از روابط ایران و غرب و عوامل ژئوپولیتیک خاورمیانه بوده است. با سفر رییس‌جمهور کشورمان به آمریکا برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی وی در این نشست به همراه رایزنی‌های وزیر امور خارجه ایران با کشورهای ۱+۵ به نظر می‌رسد تنش‌های موجود در حال فروکش کردن است و انتظار آن است که به زودی این موضوع در بازار نفت اثرات خود را نشان دهد. بر این اساس خبرگزاری رویترز در گزارشی از تازه‌ترین تحولات بهای نفت اعلام کرد: در حالی که عواملی نظیر انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در چین و اروپا باید قیمت‌های نفت را افزایش می‌داد اما رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ابتکارات آن در عرصه دیپلماسی، این عوامل را تحت الشعاع قرار داده، به نحوی که بهای نفت به سوی ثبات و کاهش دامنه نوسانات در حرکت است.

حجم قراردادهای آتی نفت نیز در بازار نیویورک با شروع کار شورای امنیت برای رسیدن به توافقی در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه و همزمان با انتشار آماری از تولید بی‌سابقه نفت تگزاس در ماه ژوئن نسبت به ۳۲ سال گذشته به‌رغم ناآرامی‌ها در نیجریه و کاهش تولید نفت این کشور، با کاهش مواجه شده است. حجم تمامی قراردادهای آتی نفت در این بازار ۵۹ درصد کمتر از میانگین صد روز گذشته ثبت شده است. به این ترتیب دیروز قیمت نفت آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر با ۵۴ سنت کاهش به ۰۵/۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز (تحویل نوامبر) با ۴۲ سنت کاهش قیمت ۷۴/۱۰۷ دلار در هر بشکه را تجربه کرد.