بازگشت نفت به کانال افزایشی

گروه نفت و پتروشیمی: در حالی که طی چند هفته گذشته تحولات خاورمیانه و احتمال وقوع جنگ در این منطقه به تاثیر‌گذارترین اخبار در بازارهای جهانی به ویژه نفت بدل شده بود، ولی با توافق روسیه و آمریکا در مورد تحویل جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه، این مساله به حاشیه رانده شده است. در حال حاضر با آغاز به کار شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گمانه‌زنی‌ها راجع به برنامه هسته‌ای ایران و احتمال دیدار سران کشورهای ایران و آمریکا به داغ‌ترین موضوع رسانه‌های جهان و از جمله مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر بازارهای انرژی تبدیل شده است. به گزارش رویترز، در سال‌های اخیر با گسترش تحریم‌های کشورهای غربی صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و چنانچه ایران و گروه ۱+۵ به توافقی بر سر مسائل هسته‌ای دست یابند، ثبات بازار نفت برای تقریبا یک دهه تضمین خواهد شد؛ هرچند به باور تحلیلگران این خبرگزاری، انتظار ایجاد رابطه میان ایران و ایالات متحده در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

با این حال اما در معاملات روزگذشته بورس لندن به‌رغم توقف نشت لوله انتقال نفت عراق وافزایش تولید این کشور، تردید معامله گران نسبت به ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا سبب شد قیمت نفت برنت به ۹۲/۱۰۹ دلار برسد. در این میان به گزارش بلومبرگ، نفت دبلیو تی‌ای آمریکا که روز سه شنبه به دلیل احتمال ذوب شدن یخ روابط ایران و آمریکا و کاهش احتمال حمله نظامی به سوریه به پایین‌ترین نرخ خود در هشت هفته اخیر رسیده بود، بعد از چهار روز کاهش قیمت، با انتشار آماری مبنی بر کاهش ذخایر انرژی در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده سوخت جهان به روند نزولی خود پایان داد و در ساعات ابتدایی معاملات بورس نیویورک با ۷۰ سنت افزایش به ۸۳/۱۰۳ دلار رسید. بنا بر آمار دولت آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته پیش نسبت به ۱۸ ماه گذشته یک میلیون بشکه کاهش یافته است. از سوی دیگر، مشخص نبون چشم‌انداز برنامه‌های فدرال رزرو نیز در این افزایش نرخ بی تاثیر نبود.به گفته جاناتان بارات، یکی از تحلیلگران بازار انرژی، اگرچه به دلیل فروکش کردن بحران جنگ در خاورمیانه هزینه بیمه آتش سوزی حامل‌های سوخت کاهش پیدا کرده است و همچنین با از سرگیری تولید نفت در لیبی احتمال کاهش قیمت‌ها می‌رود، ولی با توجه به داده‌های کاهش موجودی نفت ایالات متحده قیمت نفت در مسیر صعودی قرار گرفت.

در بازار آتی نیز نفت برنت تحویل نوامبر با ۴/۰ درصد افزایش ۰۸/۱۰۹ دلار در هر بشکه معامله شد. در بازار آتی نفت آمریکا نیز به تبع بازار نقدی این نوع نفت با ۶۱ سنت افزایش به ۷۴/۱۰۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت اوپک نیز در دو روز گذشته با اعلام وزیر نفت عربستان مبنی بر کافی بودن عرضه در بازار در کانال کاهشی قرار گرفت و با ۷۶ سنت کاهش به قیمت ۷۶/۱۰۵ دلار در هربشکه معامله شد.