رییس‌کل پیشین بانک مرکزی معتقد است با اجرای پنج سیاست می‌توان از سرعت تورم کاست. محمد حسین عادلی در گفت‌و‌گو با خبر آنلاین، مهم‌ترین عامل تورم در ایران را استفاده بی‌رویه دولت‌ها از منابع بانکی و در راس آن از منابع بانک مرکزی دانست. وی درخصوص مهار تورم در شرایط کنونی نیز گفت: اول باید مخارج دولت را کم و آن را به مقدار درآمد دولت نزدیک کرد.

وی درخصوص سیاست دوم اظهار کرد: باید مجلس عادت تصویب تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها را ترک کند؛ یعنی نه دولت و نه مجلس تصور نکنند که منابع بانک متعلق به دولت یا تحت اختیار نمایندگان قرار گذاشته شده است؛ بنابراین هرقدر می‌خواهند می‌توانند دستور بدهند از محل آن منابع برداشت کنند.

وی ادامه داد: سیاست سوم به موضوع نقدینگی بازمی‌گردد برای کاهش رشد نقدینگی بانک مرکزی باید از ابزار نرخ سود که مهم‌ترین ابزار سیاست پولی است، استفاده کنند. عادلی افزود: در شرایط حاضر که نرخ تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده باید نرخ سود را با اولویت نرخ سود کوتاه‌مدت بالا برد. به گفته او، این کار شجاعت فوق‌العاده می‌خواهد؛ ولی امیدوارم دولت به اتفاق بتواند چنین شهامتی را نشان دهد. او توصیه چهارم را اینگونه بیان کرد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها دولت همه آمارها را با مردم در میان بگذارد و بگوید: اگر بخواهد همان ارقام قبلی یارانه‌ها را به همان تعداد بدهد باید از جیب آنها بدهد و بر همه آنها تورم را تحمیل کند؛ بنابراین نمی‌تواند این کار را بکند و ترجیح می‌دهد که یارانه‌ها را به همان اندازه‌ای که درآمد دارد، تقسیم کند. عادلی گفت: معنی این سخن هم این است که یارانه به همه ندهد و حتی به چند دهک پایین که می‌دهد بخشی نقدی و بخشی غیر‌نقدی بدهد. پنجمین توصیه عادلی به روش تامین مالی بازمی‌گشت. او گفت: باید از روش‌های تامین منابع مالی با کمک شرکت‌های تامین سرمایه و از بازار سرمایه برای پروژه‌های بزرگ استفاده کنند و نرخ سود قابل‌قبولی را به مردم بدهند.