گروه نفت پتروشیمی- در حالی که سه روز از تعطیلی دولت آمریکا به دلیل اختلاف نظر دولت و کنگره بر سر بودجه خدمات درمانی می‌گذرد، به گزارش رویترز هیچ نشانه‌ای دال بر دست‌یافتن به توافقی بین دولت و مجلس نمایندگان به چشم نمی‌خورد. در این شرایط از سویی جمهوری خواهان خواسته اوباما برای تحقق بودجه سال جدید مطابق با خواست دولت را غیر‌منطقی می‌دانند، از سوی دیگر اوباما اعلام کرده است هر طرح بودجه‌ای را که فقط به بخشی از دولت بودجه بدهد رد می‌کند و کنگره را به گروگان گرفتن دولت متهم کرده است. در نتیجه این بن‌بست سیاسی در ایالات متحده فعالان انرژی در بازارهای جهانی نگران کاهش تقاضای نفت از سوی این کشور شده‌اند و این امر کاهش قیمت در دو روز گذشته را در پی داشته است.نفت دبلیو‌تی‌آی آمریکا روز گذشته با آغاز کار بورس نیویورک به روند کاهشی روزهای گذشته خود ادامه داد و با ۵۱ سنت کاهش تا مرز ۵۰/۱۰۱ دلار هم به پیش رفت ولی با اعلام شرکت نفتی پتروبراس برزیل مبنی بر کاهش تولید نفت این کشور طی ماه آگوست با وجود تعمیر و بازگشایی برخی سکوها، و کاهش ارزش دلار کاهش قیمت خود را جبران کرد و به ۱۹/۱۰۲ دلار در هر بشکه رسید.

طی روزهای اخیر نفت برنت دریای شمال نیز در پی اختلاف نظرها و روشن نبودن چشم‌انداز بازارهای مالی آمریکا با کاهش مواجه شده‌است اما دیروز به گزارش رویترز افزایش نشانه‌هایی مبنی بر بهبود عرضه در جهان و افزایش ذخایر نفت آمریکا باعث کاهش قیمت نفت برنت شد. در این گزارش آمده است به دلیل کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، افزایش عرضه نفت لیبی و افزایش تولید شرکت لوک اویل روسیه قیمت نفت نسبت به نرخ ماه گذشته خود با افت قیمت روبه‌رو‌ خواهد شد. براساس گزارش گروه صنعتی موسسه آمریکایی نفت (API) ذخایر نفت خام آمریکا ۶/۴ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش یافته است.

در این میان در بازار آتی نفت نیز قیمت‌ها با ریزش مواجه شدند. قراردادهای آتی با ۶/۰ درصد کاهش کمترین قیمت سه ماه اخیر خود را تجربه کردند. نفت آمریکا تحویل نوامبر با ۶۱سنت کاهش به قیمت ۵۱/۱۰۱ دلار در هر بشکه معامله شد. حجم تمامی معاملات آتی نیز ۵۴ درصد کمتر از میانگین صد روز گذشته بود. نفت برنت تحویل نوامبر با ۵۰ سنت کاهش به ۴۴/۱۰۷ دلار رسید. نفت اوپک نیز به تبعیت از بازارهای جهانی و مناسب بودن عرضه با ۱۹ سنت کاهش به قیمت ۴۲/۱۰۵ دلار در هر بشکه معامله شد.