گروه نفت و پتروشیمی - نسیم علایی: بازار جهانی نفت که طی ماه نوامبر سیر نزولی را تجربه ‌کرده از روز چهارشنبه هفته گذشته با آغاز مذاکرات ژنو و طولانی شدن این گفت‌وگو‌ها دچار شوک شده است، به طوری که نفتWTI آمریکا تا حدود دو دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و از 30/93 دلار در روز چهارشنبه به 15/95 دلار تا میانه روز جمعه افزایش یافت. این در حالی است که میزان افزایش قیمت برای نفت برنت بیش از این رقم (حدود 3 دلار) گزارش شده است. نفت اروپا در این مدت از قیمت 90/106 دلار به 35/110 دلار رسیده است.
نشست ایران با گروه ۱+۵ که دیروز روز سوم کاری خود را پشت سر گذاشت، اگر چه تا لحظه تنظیم این خبر نتایجی به همراه نداشت اما به نظر می‌رسد بر نگرانی معامله‌گران افزوده است و افزایش قیمت نفت برنت نیز تا حدودی به این موضوع بستگی دارد. این در حالی است که طی هفته گذشته اخبار منتشر شده از جلسات فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالت متحده آمریکا) حکایت از احتمال کاهش سیاست‌های محرک مالی در سال جدید میلادی داشت که به‌نظر می‌رسد به طور غیر مستقیم بر روی قیمت نفت تاثیر گذاشته است؛ کما اینکه قیمت طلا نیز در بازارهای جهانی به همین دلیل با افت چشمگیری مواجه شده است.
در عین حال اقتصاد حوزه یورو در تابستان اخیر تنها حدود ۱/۰ درصد رشد کرده است که این میزان یک سوم آهنگ رشد اقتصاد حوزه یورو در سه ماهه پیش از آن، یعنی ۳/۰ درصد در فاصله آوریل تا ژوئن ۲۰۱۳ است. رشد شاخص اطمینان تجاری آلمان نیز در کنار افزایش تقاضای داخلی این کشور از اخبار موثر در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود که بر قیمت نفت تاثیرگذار بوده ‌است. نرخ رشد اقتصاد آلمان از ۷/۰ درصد در فصل بهار به ۳/۰ درصد در فصل تابستان افت کرده است و آهنگ رشد اقتصاد فرانسه هم پایین آمده است، هرچند وزیر اقتصاد فرانسه اظهار امیدواری کرده است اقتصاد این کشور در پایان سال ۲۰۱۳ بین ۱/۰ تا ۲/۰ درصد رشد کند.
همچنین انتشار اخباری که از ادامه اعتراضات در لیبی حکایت دارند و احتمال توقف عرضه نفت این کشور به بازارهای جهانی، در افزایش قیمت نفت برنت در روزهای اخیر نقش عمده‌ای داشته است، این در حالی است که از آمریکا نیز آمارهای منتشره حکایت از کاهش میزان مشاغل از دست رفته به میزان رقم ۲۱ هزار فرصت شغلی دارد که این رقم کمترین میزان از ماه سپتامبر تا کنون بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند قیمت نفت می‌تواند بیش از این رقم افزایش داشته باشد که یکی از دلایل عنوان شده برای آن در بلندمدت، افزایش هزینه‌های استخراج نفت است و در کوتاه‌مدت نیز کارشناسان معتقدند افزایش احتمال بهبود بازارهای اقتصادی کشورهای نو ظهور به افزایش تقاضا برای نفت منجر می‌شود. این در حالی است که گفته می‌شود احتمالا توقفی در عرضه منابع جدید انرژی مثل نفت شل اتفاق خواهد افتاد که این مساله می‌تواند قیمت نفت را با جهش مواجه کند.

شیب صعودی بهای نفت تندتر شد